Jak se osvobodit a překonat životní křivdy? V soutěži rozhlasových her zvítězil netradiční příběh o šikaně

Vítězem soutěže Radio Drama Autor, kterou Český rozhlas vyhlásil loni v květnu, v kategorii Původní rozhlasová hra se stal dramatik a režisér Tomáš Loužný se svou hrou Vyvolený, který přináší neobvyklou perspektivu na šikanu. Nejlepší hru pro děti a mládež napsala dramaturgyně a autorka Marie Nováková.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyhlášení soutěže Radio Drama Autor v ArtCafé

Vyhlášení soutěže Radio Drama Autor v ArtCafé | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Podle poroty nahlíží text Tomáše Loužného školní šikanu z jiného úhlu pohledu, než bývá obvyklé. Příběh nazvaný Vyvolený odhaluje prostřednictvím mladého hlavního hrdiny možnosti, jak čelit pocitu životní křivdy a dosáhnout vnitřního osvobození. „Téma je to do jisté míry osobní, a asi proto mě provází. Baví mě neustále zkoumat třeba to, proč se lidé chovají tak, jak se chovají. Proč jsou někdy zlí a jestli to berou jako zlo, nebo je to jenom náhoda,“ říká vítěz v ArtCafé.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si ArtCafé věnované vyhlášení cen Radio Drama Autor

Vždycky přemýšlím o tom, jak bych to vnímala já, když jsem byla malá. Byla jsem odmalička vášnivý posluchač rozhlasu a bavily mě příběhy, které jsou zdánlivě staré a odehrávají se někdy dávno. Dokázala jsem se do nich víc vžít než do současných příběhů, protože mi přišlo, že to není pravda, když nějaký dospělý napíše o tom, jak žijí děti,“ říká dramaturgyně a umělecká šéfka pražské nezávislé divadelní scény VILA Štvanice Marie Nováková, čerstvá vítězka soutěže Radio Drama Autor.

Český rozhlas vyhlásil soutěž Radio Drama Autor loni v květnu u příležitosti 96. výročí zahájení pravidelného rozhlasového vysílání. Účastníci nedostali žádná tematická ani žánrová omezení, důležité je, aby přihlášené texty nabízely výrazné, originální a pro rozhlasový poslech inspirativní pohled na svět a aby nabízely bohaté zvukové možnosti, ale třeba i prostor pro odvážné využití rozhlasových technologií.

Tematicky tomuto ročníku dominovaly dystopické texty a detektivky, v kategorii pro děti a mládež se často tematizovala šikana. „V té naší dětské kategorii se autoři drželi hodně při zemi. Doufala jsem, že se odváží v textech pro mládež jak formálně, tak tematicky a jazykově vytvořit něco nového a víc mířit do neznáma. Takové texty jsme bohužel v těch 72 nenašli, což je škoda,“ říká předsedkyně jedné z porot a slovesná dramaturgyně Českého rozhlasu Zuzana Vojtíšková.

Po těch dvou minulých ročnících by se zdálo, že za lepší konec to berou absolventi FAMU a scenáristiky, ale tenhle ročník ukázal, když se odtajnila jména, že většina finalistů je z divadelního prostředí,“ říká slovesná dramaturgyně Českého rozhlasu Renata Venclová, která byla zároveň předsedkyní poroty posuzující kategorii pro rozhlasové hry bez omezení věku.

Petra Kultová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme