Export pravého šampaňského do států Evropské unie klesá, za oceán roste

Vývoz pravého šampaňského do států Evropské unie klesá. Loni se producentům vína z oblasti Champagne snížily dodávky téměř do všech klíčových států. Za oceánem naopak poptávka po jejich výrobcích rostla. Zájem má například Japonsko nebo Spojené státy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šampaňské, víno, nový rok, přípitek

Šampaňské, víno, nový rok, přípitek | Foto: Rosen Georgiev

Například ve Velké Británii, která je hlavním vývozním trhem, se export během posledních čtyř let podle agentury Bloomberg snížil zhruba o čtyři miliony lahví na 36 milionů.

Prodeje klesly i na domácím, tedy francouzském trhu. Loni třeba o více než dvě procenta na 167 milionů lahví.

Někteří spotřebitelé považují pravé šampaňské za investici. A protože loni byla část ekonomicky silných zemí v recesi, projevilo se to i ve výdajích do luxusního vína. Kvůli hospodářskému útlumu se mírně snížila i samotná spotřeba.

Poptávka na asijském trhu roste

Naopak poptávka po pravém šampaňském rostla třeba v Japonsku. Podle údajů asociace Comite Interprofessionnel du Vin de Champagne se asijský trh postupně dostává před některé evropské státy.

Větší chuť a možnosti utrácet za šampaňské měli Japonci. V kontrastu s menšími prodeji v Evropě se loni dostali na čtvrté místo v žebříčku hlavních exportních trhů.

Výroba šumivého vína Trento DOC | Foto: Lucie Chvojková

V první desítce je také Belgie, Itálie, Austrálie nebo i Španělsko. Velmi atraktivním trhem pro výrobce šampaňského zůstávají Spojené státy.

Český trh má v celkovém vývozu velmi malý podíl. Zatímco ve Francii je podle odborníků běžné šampaňské rozlévat, ve zdejších restauracích spíše prodávají celou láhev. Zájem o šumivá vína obecně ale mezi Čechy stále roste.

„Naše firmy produkují v každém roce více produktů. Co se týká šampaňského, to je úplně odlišný projekt – cenově i technologií. Spíš je to taková libůstka pro lidi, kteří mají finanční prostředky, a mohou si to dovolit,“ potvrzuje tajemník Svazu vinařů Martin Půček.

V kvalitě i prodeji konkurují pravému šampaňskému třeba italské šumivé víno Prosecco. Jeho výroba byla dokonce loni vyšší než u šampaňského.

Podle odborníků se ale vyrábí úplně jinak než slavné francouzské šumivé víno. I tak je podle některých názorů nadstandardně kvalitní. V prodejích se dopředu dostává i konkurenční italské víno Franciacorta.

#13_#14_14_U014.jpg | Foto: Jan Šmíd

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme