Část dálnice D8, kde loni došlo k sesuvu půdy, se bude muset postavit znovu
Úsek dálnice D8 u Litochovic na Litoměřicku, který téměř před rokem zavalily tisíce tun zeminy, se bude muset zbourat a postavit znovu. To je první závěr měsíčního geologického průzkumu, který právě skončil. Podle doporučení geologů teď projektanti navrhnou, jak zabezpečit dálnici přes České středohoří proti dalším sesuvům.
„Došlo k tomu, že celá ta dálnice poodjela s tím sesuvem dále dolů,“ vysvětluje Petr Kycl z České geologické služby. Sesuv totiž dálnici nejen zasypal, ale svou vahou utrhl i podloží pod už hotovou vozovkou.
„Podařilo se nám tedy také zjistit, že smyková plocha toho sesuvu probíhá až čtyři metry pod dálničním tělesem, takže to dálniční těleso se bude muset celé přebudovat a stabilitně zajistit,“ dodává.
Geologové teď musí podrobně vyhodnotit výsledky vrtů, kterých na sesuvu udělali celkem 14. Stihnout by to měli do konce května.
„V řádu dnů až týdnu bude probíhat vyhodnocení, které bude podkladem pro technickou studii, kterou ovšem objednatel zadává u nějakého specializovaného projektanta,“ říká Jan Suchy z firmy AZ Consult, která měla průzkumy na starosti.
Už teď je ale podle Petra Kycla jasné, že sesuv i dálnici půjde zabezpečit:
„Jde jenom o to, abychom opravdu vybrali to nejvhodnější řešení pro danou situaci, abychom třeba navrhli hloubky pilot, které se budou dělat podél dálnice, abychom navrhli dimenzování stabilitních prvků.“
Sesuv ale není úplně v klidu ani po necelém roce od havárie. „V tuto chvíli ukazují měření na inklinometrických vrtech jakési ustálení toho sesuvu. Nicméně ve spodní partii jsme zjistili poměrně vysoké přítoky spodní vody, takže tvrdit veřejnosti, že sesuv je stabilní a dál se nehne, v žádném případě nelze,“ upozorňuje František Zuckerstein z Ředitelství silnic a dálnic.
Jak sesuv, tak i další svah nad Litochovicemi ale geologové spolu se stavbaři hlídají. Podle geologů je teď potřeba území v délce zhruba tří kilometrů řádně odvodnit.
„Tak aby voda nezpůsobovala další svahové pohyby, a to nejen v místě sesuvu, ale v místě celého úseku dálnice D8 od mostu v Ječkách až po tunel v Prackovicích,“ potvrzuje Petr Kycl.
Sesuv nad Litochovicemi ale není jediným problémem při dostavbě dálnice D8. Větší starosti mají stavbaři s podložím u Řehlovic, kde stavba v podstatě stojí. O nákladném řešení se má jednat přímo na ministerstvu dopravy.