Mikulášské šlapky z církevního gymnázia v Plzni jezdí jako 263 dalších lidí do práce na kole
Také v Plzni je možné v těchto dnech potkávat bankéře, manažery, policisty, zdravotní sestry nebo učitele na kolech. Zaměstnanci padesáti firem nebo organizací se zapojili do celorepublikové kampaně s názvem Do práce na kole. Celkem tak 263 lidí z Plzně vyměnilo na měsíc blůzy a obleky za cyklistický dres a kufříky i kabelky za batoh na zádech.
Plzeň se do kampaně zapojila podruhé a zájem je tentokrát větší než loni. Do práce na kole jezdí 263 lidí, kteří tvoří 81 týmů. Kampaň v Plzni koordinuje Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
„Smyslem té akce je povzbudit lidi, aby pravidelně používali kola nebo koloběžky k cestám do práce. A smyslem je pomoci lidem udržovat si jejich zdraví a zároveň pomoci městům omezit automobilovou dopravu a také omezit vlastně znečištění ve městech,“ vysvětluje Miroslav Šuta.
Jakou podporu má iniciativa Do práce na kole na Plzeňsku, zjišťoval Lukáš Milota
Dvou až pětičlenné týmy cyklistů se i letos zformovaly nejen ve velkých firmách.
„Zapojili se lidé ze spousty malých organizací nebo firem nebo i nevládních organizací nebo ze škol. Dokonce poprvé máme tým sestavený z policistů,“ popisuje Miroslav Šuta.
Jeden z 81 cyklotýmů vznikl i na církevním gymnáziu na Mikulášském náměstí v Plzni. Vede ho tělocvikář Jiří Pour. „Dojíždím 10 kilometrů z Chrástu. Cesta mi trvá přibližně 30 minut. Stejně dlouho trvá cesta autobusem a trolejbusem až na pracoviště,“ popisuje svoji denní dávku kilometrů Jiří Pour.
Pohybem ke zdraví
Podle něj je pravidelná pohybová aktivita pro lidi zdravá. „Je určitě mnohem zdravější jezdit každý den pár minut na kole, než si jednou za týden udělat cyklovýlet,“ zdůrazňuje.
Problematickou oblastí iniciativy Do práce na kole je bezpečnost jízdy v provozu na silnicích. Jiří Pour proto apeluje na všechny účastníky silničního provozu, aby byli opatrní a k sobě vzájemně ohleduplní.
Školní tým zvíci tělocvikáře a čtyř jeho kolegyní parkuje své stroje improvizovaně ve sborovně. To by se ale mělo zlepšit. Škola prý už buduje parkoviště pro kola.
„V Plzni je dopravní provoz poměrně silný, cyklistů je spíše málo a oceňuji, že kolegyně s kolegou jdou studentům příkladem,“ oceňuje aktivitu svých podřízených Daniel Petříček a vysvětluje etymologii týmového názvu:
„Tým má název, zní možná trochu neobvykle, je zavádějící, Mikulášské šlapky, ale my se snažíme přistupovat k tomu opravdu s humorem a název týmu odráží tu skutečnost, že převážně je tým tvořen kolegyněmi.“
Údaje o cestách do a z práce účastníci zapisují do speciální evidence na internetu. Za pravidelné dojíždění získají drobné odměny a ti, kteří během měsíce urazí alespoň dvě třetiny cest do práce na kole, postoupí do celostátního slosování o hodnotné ceny.
Součástí kampaně Do práce na kole jsou i dílčí soutěže, například o největší dopravní absurditu ve městě nebo soutěž o cyklozaměstnavatele roku, který nabízí pracovníkům nejlepší podmínky pro dojíždění na kole.
Kampaň Do práce na kole skončí v Plzni 30. května.