Papež umožní blahořečení arcibiskupa ze Salvádoru, kterého církev podezřívá z marxismu

Papež František opět mění dosavadní pořádky v Katolické církvi. Otevřel totiž cestu k blahořečení salvadorského arcibiskupa Óscara Romera. Duchovního zastřelil v roce 1980 odstřelovač takzvaných eskader smrti v roce 1980 přímo, když sloužil mši. Romerovo svatořečení bylo ve Vatikánu celé desítky let nemyslitelné kvůli jeho marxistické orientaci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Papež František na návštěvě v Jižní Koreji s tamní prezidentkou Pak Kun-hje (vlevo)

Papež František na návštěvě v Jižní Koreji s tamní prezidentkou Pak Kun-hje (vlevo) | Foto: Ahn Young-joon | Zdroj: ČTK

Papež František prohlásil na cestě z Jižní Koreje, že neexistují problémy s ideologickou doktrínou arcibiskupa Romera, a že je třeba provést blahořečení rychle.

Arcibiskup Romero byl jednou z hlavních postav takzvané Teologie osvobození. Tímto směrem se vydala část katolické církve v Latinské Americe.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kroku papeže, který zbořil třicetileté tabu, hovořil zpravodaj Českého rozhlasu v Jižní Americe David Koubek

Chtěli se zaměřit na pomoc chudým a utlačovaným lidem. Jejich angažovanost byla zároveň politická, protože kritizovali zavedené politické pořádky a společenské struktury, byli částečně inspirováni marxistickými myšlenkami.

Právě pro tuto ideologickou inspiraci odsoudil Teologii osvobození orgán katolické církve Kongregace pro nauku víry, která blokovala i blahořečení arcibiskupa Romera. Bála se, že i on byl nositelem marxistických myšlenek.

Óscar Romero byl ještě před svým jmenováním spíš na straně konzervativnější části duchovenstva a neangažoval se v sociálních otázkách podobně, jako někteří jeho kolegové.

Po jmenování arcibiskupem se ale překvapivě postavil proti utlačování Salvadorců a vystupoval proti porušování lidských práv.

Kritizoval především zabíjení a masakry, únosy, mučení i znásilnění, které prováděla salvadorská armáda i další paramilitární oddíly, napojené na vládu a vojenské struktury.

Mezi nimi byly takzvané eskadry smrti, které likvidovaly oponenty režimu. Právě ty naplánovaly vraždu duchovního.

Salvadorský arcibiskup Oscar Romero byl s velkou pravděpodobností zavražděn příslušníky polovojenských eskader smrti | Foto: CC BY-SA 3.0, J. Puig Reixach

Arcibiskupa Romera zabil odstřelovač v březnu 1980 jediným výstřelem do srdce přímo uprostřed mše, kterou sloužil pro nemocné rakovinou.

Přestože v zemi nevládly demokratické pořádky, vražda se vyšetřila. Potvrdilo se, že ji naplánovaly eskadry smrti, vedené majorem salvadorské armády Robertem D’Aubuissonem. Za vraždu ale nikdo nebyl odsouzený.

Země se pak pohroužila do občanské války, která trvala 12 let. Roberto D’Aubuisson se stal zakladatelem strany ARENA, která zemi vládla dvě desítky let.

Za smrt arcibiskupa Romera se omluvil až levicový prezident Mauricio Funes v roce 2010.

Končí třicetileté tabu

Třicet let bylo blahořečení arcibiskupa tabu. Obrat v této otázce může souviset spíš s tím, že papež František pochází z Latinské Ameriky a tamní realita je mu daleko bližší.

František ovšem nebyl nikdy příznivcem velké politické angažovanosti – ani ve funkci buenosaireského arcibiskupa a primase argentinského se nemíchal do politiky.

Podle odborníků na poměry v Katolické církvi nejspíš ani obrat v otázce blahořečení arcibiskupa Romera neznamená, že by se musel změnit jeho rezervovaný vztah právě k oné Teologii osvobození, tedy k angažovanosti části latinskoamerického duchovenstva, inspirované marxismem.

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme