Costa Concordia je v Janově, její likvidace potrvá 22 měsíců
Vrak luxusní výletní lodi Costa Concordia, která v lednu 2012 ztroskotala u ostrova Giglio, dorazil do janovského přístavu. Po dvou a půl letech od ztroskotání tak v současnosti zřejmě nejznámější plavidlo na světě završuje svou poslední pouť. Přistávací manévry vraku luxusní lodi v přístavu sledují stovky lidí.
Složitá operace pokračuje zatím podle plánu, což ocenil i italský premiér Matteo Renzi, podle kterého je Itálie schopná dokázat cokoli, dokonce i překvapit.
Na samotnou loď, kdysi chloubu nejen Středomoří, je ale smutný pohled. Nápis Costa Concordia překrývá rez a špína.
Kolem plavidla nyní operují gumové čluny i větší lodi, navádí Costu Concordii k betonové zdi oddělující doky od otevřeného moře, kde bude upevněna. To ale ještě potrvá zřejmě hodiny.
„Janovský přístav má vše, co je zapotřebí. Je dostatečně hluboký a má také veškeré technické zázemí“, vysvětlil prezident janovského přístavu Luigi Merlo, proč poslední plavba Costy Concordie vedla právě sem.
Jak ale dodal, její likvidace bude v příštích týdnech ještě velmi náročná:
„Budeme se snažit loď odlehčit, aby se ponor zmenšil zhruba o 15 metrů. Nejprve demontujeme vnitřní zařízení a až pak se začnou rozebírat jednotlivé paluby. Osmdesát procent materiálu bude recyklováno.“
40 až 50 tisíc tun oceli, kdy tuna se bude prodávat v přepočtu za 7,5 tisíce korun, použijí automobilky i výrobci myček nádobí nebo ledniček. Využije se i měď z kabelů a drátů a stejně tak zařízení z výtahů či dokonce kuchyně.
Dělníci mají k dispozici i dekontaminační zařízení pro případ otravy. Přísně je kontrolována také voda v moři, aby nedošlo k úniku škodlivých látek - to zase zajistí speciální bariéra sahající až na mořské dno.
Celá likvidace Costy Concordie potrvá 22 měsíců, pro Český rozhlas to uvedl Michael Thamm, ředitel Costa Crociere, společnosti vlastnící Costu Concordii:
„Vše monitorujeme, abychom se ujistili, že to probíhá dle plánu. Máme také uzavřeny jasně dané kontrakty ohledně odpovědnosti, zejména co se týče ochrany životního prostředí.“
Doplnil však, že jedna loď svou pouť sice končí, už 30. října ale vypluje nové vlajkové plavidlo - Costa Diadema.
Kapitán vinu dál odmítá
Nová vlajková loď společnosti Costa Crociere vystřídá tu starou, za jejímž ztroskotání je podle expertů i vyšetřovatelů odpovědný kapitán Francesco Schettino. Ten ovšem vinu za katastrofu Costy Concordie necítí.
Costa Concordia ztroskotala v lednu 2012 u ostrova Giglio. Má 17 palub a při spuštění na vodu v roce 2005 bylo největší svého druhu v Itálii. Do Janova ji přitáhly remorkéry, likvidace potrvá 22 měsíců. Náklady na sešrotování přesáhnou dvě miliardy eur.
Italská média v této souvislosti dokonce zveřejnila záběry z jeho pobytu na Ischii, kde byl mezi VIP hosty, jak si užívá luxusu a je v obležení žen.
Dokonce údajně oslavoval kontrakt na knihu, kterou o havárii Costy Concordie napsal.
Řada osobností proto neskrývá rozhořčení, jeden z právníků k tomu napsal, že mu je z toho na zvracení.
Soud se Schettinem však ještě neskončil, obviněn je z mnohonásobného zabití a z opuštění potápějící se lodi, za což mu hrozí 20 let vězení.