Dopravní podnik musí šetřit. Dostane méně peněz a má dluhy

Nová pražská Rada schválila rozpočet na rok 2012. Je vyrovnaný a počítá s výdaji ve výši 43,9 miliardy korun. Na investice má jít 10,2 miliardy. Rozdělení těchto peněz ale Rada schválí až v lednu. Největší položku rozpočtu Prahy v uplynulých letech tvořily výdaje na dopravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Podle bývalého náměstka primátora Karla Březiny jsou ale výdaje na dopravu stále stejné. „Vzhledem k tomu, že v poslední době nám celkový objem rozpočtu hlavního města Prahy poněkud klesá, tak ten procentuální podíl dopravy roste, protože absolutní čísla zůstávají zhruba stejná. Protože za posledních několik let se do dopravy v Praze dávalo zhruba něco málo přes 20 miliard ročně," uvedl Březina.

Dřívější nastavení výdajů ale nemusí být zachováno. Nová pražská koalice TOP 09 a ODS totiž přichází se změnami. V dozorčí radě pražského Dopravního podniku dnes končí hned čtyři zastupitelé.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o deváté na Rádiu Česko byl je ekonomický ředitel Dopravního podniku a místopředseda představenstva firmy Ivo Štika

Primátor Bohuslav Svoboda zdůvodnil změnu tak, že dozorčí rada bude moci v nové sestavě účinněji prosazovat efektivitu hospodaření podniku.

„Domníváme se, že nastala doba, kdy musíme skutečně velmi intenzivně řešit problematiku Dopravního podniku, a potřebujeme lidi v dozorčí radě posílit natolik, abychom byli schopni cestou dozorčí rady svá vlastnická práva uplatňovat," řekl Svoboda.

Ekonomický ředitel Dopravního podniku a místopředseda představenstva firmy Ivo Štika slova primátora vítá a dodává, že zhruba před třemi týdny předložil DP magistrátu vlastní představu o úsporách ve výši 1,7 miliardy korun.

„Největší potenciál v této částce tvoří takzvané řešení souběhů, to znamená situaci, kdy v jednom směru jede jak tramvaj, tak metro. Což je částka zhruba 600 milionů korun. Touto problematikou se zabýváme už od roku 2008 a 2009, a máme v podstatě připravenou dokumentaci k tomuto řešení,“ sdělil ve Světě o deváté na Rádiu Česko Štika.

Dopravní podnik má dluhy

Dopravní podnik hlavního města Prahy má v příštím roce dostat na provoz o 617 milionů korun méně než letos. Vedle nákladů na provoz bude mít šetření dopad také investice. Podle Štiky jde především o dodávky tramvají T15, které jsou v objemu do roku 2019 v řádu 19 miliard korun.

Minulý týden podepsal DOpravní podnik s vedením Prahy memorandum, podle kterého závazky podniku týkající se obnovy vozového parku vyřeší Praha nejpozději v den, kdy bude schvalovat rozpočet města na příští rok. O závazcích má jednat také valná hromada podniku, která byla přerušena do 6. prosince.

Dopravní podnik hlavního města Prahy dluží Škodě Transportation za nákup nových tramvají. Podniku kvůli dluhům hrozí pokuty. Škoda by podle smlouvy mohla uplatnit sankce ve výši asi 185 milionů korun.

Valná hromada by měla v prosinci řešit aktuální dluhy dopravního podniku, které podle ředitele Martina Dvořáka dosahují zhruba 2,2 miliardy korun.

Dvořák chce investice do nových dopravních prostředků financovat za pomoci šestimiliardového úvěru, za který by se jako vlastník dopravního podniku zaručilo město. Toto řešení ovšem primátor Bohuslav Svoboda rezolutně odmítá, protože by se zhoršilo dluhové zatížení hlavního města.

Praha už dříve oznámila, že nemá na dopravu dostatek peněz. Jde například o stavbu trasy metra D. Mezi priority naopak podle primátora Svobody patří mimo jiné tunelový komplex Blanka, dostavba metra A, ústřední čistírna odpadních vod, protipovodňová opatření nebo školy.

Ondřej Černý, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme