Lochkovský most má praskliny. Nejsou prý nebezpečné
V Lochkovském mostě, který je součástí nového Pražského okruhu, se objevují praskliny. Mohou se ještě zvětšovat vyplývá z nové studie Inženýrské akademie, o níž informuje MF Dnes. Stavební firma prý chybu uznává a snaží se problém vyřešit. Uzavření okruhu ale nehrozí, řekl Českému rozhlasu šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.
„Musím ujistit všechny řidiče a všechny uživatele Pražského okruhu, že nedojde k jeho úplnému uzavření,“ prohlásil ve vysílání Radiožurnálu.
Uzavření Lochkovského mostu by způsobilo Praze velké dopravní komplikace.
V Ranním interview Radiožurnálu ujistil šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba řidiče, že most nebude třeba uzavřít
Jak zdůraznil Poruba pro Radiožurnál, problematika mostu se řeší už z doby ještě před otevřením stavby v září 2010:
„Víme, že tam jsou problémy jakési indikace, které byly objeveny v průběhu měření. Inženýrská akademie udělala pouze to, že udělala další měření a další posudek.“
Inženýrská akademie je nezisková organizace, která podporuje nové technologie a jejich uplatnění v praxi. Ve svém posudku zjistila, že se u Lochkovského mostu nejedná pouze o nedokonalosti při výrobě, ale i o vlivy funkce mostu a provozu na něm.
Posudek Inženýrské akademie je ale rozporuplný. Na jednu stranu uvádí: „Tato opakovaná měření ukazují tendence k prokazatelnému nárůstu některých z dříve identifikovaných poruch. To znamená, že se nejedná pouze o nedokonalosti při výrob, ale i o vlivy funkce mostu a provozu na něm.“ Na druhou stranu ale říká, že to nemá vliv na bezpečnost konstrukce mostu.
Různé posudky – různé metody
Pro měření existují dvě ultrazvukové metody. Modernější z nich, méně používaná, ukazuje, že trhlinky se rozšiřují.
Novější metodu už v minulosti použila firma Mott MacDonalds, která dokonce upozorňovala, že stav je natolik vážný, že by s z krajních pruhů měla svézt doprostřed, aby se most tolik nezatěžoval.
V Ozvěnách dne zazněla reportáž Petra Sehnoutky z loňského expertního měření Lochkovského mostu i jeho komentář k současným zjištěním
Ředitelství silnic a dálnic se opírá o jiné posudky, například o posudek profesora Vejvody, který žádné vady nenašel.
Problém mostu tkví ve svaru ocelových pásnic, což jsou desky dlouhé až 3 metry a silné 10 centimetrů, na kterých je samotná mostovka.
Tyto pásnice měly být původně vyrobené z jednoho kusu, avšak nakonec byly dodány na stavbu 2 desky na sebe svařené. A právě ve svaření desek je problém. To se ale ví už rok a půl.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba poznamenal, že od prvního posudku řeší praskliny v těsnícím sváru mostové konstrukce. „Ta nemá vliv na statiku. Dle dosavadních znaleckých posudků. Jediné, na co má vliv, je životnost mostu jako taková.“
Experti se shodují na jednom: v měření je třeba pokračovat.
Zkušební provoz
René Poruba ze ŘSD připomíná, že Ředitelství silnic a dálnic má sice Lochkovský most v užívání, ale dosud toto dílo v souladu s posudky Inženýrské akademie od zhotovitele nepřevzalo.
Celý úsek dálničního okruhu, včetně Lochkovského mostu, je stále ještě ve zkušebním provozu.
„Se zhotovitelem intenzivně jednáme o dalším řešení,“ uvedl Poruba. Zdůraznil, že k řešení přistupuje zhotovitel, firma Bögl a Krýsl velmi vstřícně.
Pochybnosti kolem stavby panovaly už v době jejího otevření před rokem a půl. Ministerstvo dopravy za Víta Bárty ale označilo zjištěné poruchy ve svárech konstrukce za lehčí a snadno opravitelné za provozu.
Lochkovský most je nejvyšší v Praze. Dlouhý je půl kilometr, na šířku má 37 metrů a celý je v oblouku. V provozu je rok a půl.