Pozor na předváděcí akce a podomní prodej, varují znovu odborníci

Senioři by se měli podle odborníků vyvarovat prodejních předváděcích akcí. Pozor by si měli dát také na podomní nabídky na služby telefonních operátorů nebo dodavatelů energií.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Důchodci (ilustrační foto)

Důchodci (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Na prodejních akcích se nechaly napálit stovky především starších lidí. Média, občanské iniciativy a odborníci se snaží seniory varovat před nebezpečím výletů spojených s nabídkou zboží. Řada z nich ale nejede na podobné akce nakupovat, pouze si chtějí zpestřit život.

V Benešově měli senioři možnost slyšet odstrašující příběhy, ale také rady, co dělat při nevýhodném nákupu. První zklamání, které seniory většinou čeká, je nesplnění slibů o kulturním programu. Kvůli němu většina lidí na prodejní akce vyráží.

O své zážitky se podělila 70letá žena, která na prodejní akce už nejezdí, ale po neblahých zkušenostech má strach uvést své jméno.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předváděcím prodejním akcím věnovala pozornost Věra Hájková

„Jela jsem z důvodu, že nám nabízeli poznání zámků nebo plavbu. Málokdy k tomu došlo, protože nás drželi dlouho na odlehlém místě v nějaké hospodě, odkud jsme neměli možnost odejít,“ vzpomíná starší žena.

Další zklamání pak přichází v chování prodejců, kteří staré lidi vystaví nátlaku a donutí je koupit si předražené a obyčejné nebo nekvalitní zboží.

„Slibovali, že poklička je uzpůsobená tak, že vám upeče třeba buchty seshora i zezdola. Seshora to vůbec nepeklo. Když jsem tam volala, že pekáč stál 4 tisíce, tak mi poradili, ať si na to dávám alobal,“ prozradila poškozená 70letá žena s tím, že vrátit zboží nemohla.

Odborníci radí jediné, aby lidé na podobné akce nejezdili. Když už podlehnou, tak je nutné se bránit. Hlavně se nebát požádat o pomoc třeba někoho z rodiny.

Podle Jany Fialové, která pracuje na poradenské lince dTestu, je důležité zboží včas poslat zpět. „Je důležité splnit povinnost a pokusit se zboží vrátit. V tu chvíli je míč na straně prodávajícího, který měl zboží převzít a nepřevzal. Nemůže namítat, že nevrátil peníze, protože spotřebitel něco neudělal,“ radí Fialová.

Podle Lukáše Zeleného z právní poradny dTestu je dnes také častý podomní prodej.

„V současné době se setkáváme s velkým množstvím nabídek na změnu dodavatele elektřiny, plynu ale také mobilních operátorů. Je dobré si uvědomit, že nejvýhodnější nabídky nechodí za námi, ale my je musíme hledat,“ nabádá k opatrnosti Zelený.

Věra Hájková, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme