Silnice v Královéhradeckém kraji jsou v katastrofálním stavu

Stav silnic v Královéhradeckém kraji se rok od roku zhoršuje bez ohledu na to, kdo kraj právě řídí. Hejtmanství na jejich údržbu nemá dost peněz. Krajská síť silnic má víc než 3700 kilometrů. O komunikace první třídy, kterých je 440 kilometrů, se stará stát. Zbývající silnice prvních a druhých tříd obhospodařuje kraj.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výtluky na silnici

Výtluky na silnici | Foto: boskovicko.cz

Díry, praskliny, bortící se krajnice, ale také silnice, na kterých se asfaltový povrch rozpadl na prach. To vše zachytil monitoring, který sleduje stav 3300 kilometrů komunikací druhých a třetích tříd, o něž by se měl starat Královéhradecký kraj.

„Závěr je takový, že víc než 50 procent silnic je buď nevyhovujících, anebo v havarijním stavu,“ říká výrobní náměstek krajské správy a údržby silnic Petr Zima. Kraj podle něj nemá ani dost peněz na to, aby silnice udržel v současném stavu, a tak se povrchy každým rokem zhoršují a nejvíc se to projevuje právě po zimě.

Přehrát

00:00 / 00:00

O stavu silnic v Králévehradeckém kraji informoval reportér Jiří Fremuth

„Ty škody na těch silnicích jsou kumulované z několika let po sobě jdoucích, protože peníze na opravy v letním období nedosahují potřebné výše pro to, aby se vozovky alespoň zakonzervovaly do nějakého stavu, aby tu zimu přežily víceméně v tom stavu, v jakém jsou před zimou,“ tvrdí Zima a pokračuje:

„Každá zima se jednoznačně podepíše na degradaci kvality vozovek a samozřejmě poškození je dáno kumulativním poškozováním a následnou podceněnou běžnou údržbou.“

Nadějí jsou evropské fondy

Letos mají silničáři na údržbu pouhých 430 milionů korun. Bezmála polovina se utratí v zimě a ze zbytku se pak dělá vše od oprav povrchů přes dopravní značky či opravy vodorovného značení až po údržbu zeleně.

„V každém případě víme, že peněz na běžnou údržbu by bylo potřeba výrazně více, ale jsme limitováni částkou, která je dána, a schváleným rozpočtem Královéhradeckého kraje,“ konstatuje Zima. O tom, že peněz na silnice je málo, ví i krajský radní pro dopravu, sociální demokrat Karel Janeček.

„Situace je samozřejmě velmi nepříjemná, zvlášť po zimě, která je letos velmi dlouhá. A časté střídání teplot způsobilo i velké škody na silnicích, ale my musíme maximálně upnout úsilí na to, abychom využili finanční prostředky, které máme na opravy a údržbu silnic k dispozici,“ říká.

Výtluky na silnici | Foto: Jitka Welzlová

Na celkové rekonstrukce je letos vyčleněno 220 milionů korun. Většinu peněz získal kraj z evropských fondů. „Na pěknou silnici se mohou řidiči těšit na Broumovsku, kde se bude rekonstruovat druhá etapa silnice Pasa, kde se počítá s částkou okolo 86 milionů,“ informuje Janeček a doplňuje:

„Dále pokračuje stavba silnice Čistá – Černý Důl – Jánské Lázně – Svoboda nad Úpou, kde se počítá s částkou okolo 50 milionů korun. Dále probíhá rekonstrukce úseku Cholenice – Žlunice ve výši 40 milionů korun.“

Celkově to jsou ale úseky dlouhé jen několik desítek kilometrů – a v nevyhovujícím nebo havarijním stavu je více než polovina z 3300 kilometrů krajem spravovaných silnic. A kraje peníze na opravy tisíců kilometrů silnic od státu nedostávají.

„Samozřejmě že se snažíme maximálně využívat prostředků z evropských fondů a jsme v optimistické naději, že by mohlo dojít k vypsání další výzvy, ale to by bylo až na přelomu roku 2013 a 2014,“ doufá krajský radní pro dopravu Karel Janeček.

Jiří Fremuth Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme