Nový online systém usnadňuje práci polské horské službě

Turisté v polských Tatrách mohou nově využívat ojedinělý záchranný systém založený na textových zprávách z mobilních telefonů. Nahrazuje knihy výletů z horských chat, kam mají lidé zapisovat cíl cesty a předpokládanou dobu návratu, mnohdy to ale nedělají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nízké Tatry

Nízké Tatry | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Tyto informace jsou přitom zásadní, pokud se turista v horách zraní nebo zabloudí. Nový systém shromažďování údajů usnadňuje.

Turista například pošle ráno do systému SMS zprávu, kam míří, co má na sobě a kdy se vrátí. Zároveň zadá čísla svých přátel nebo blízkých. Pokud se pak do určitě doby neozve, rozešle se zpráva automaticky na uvedená čísla. Příbuzní tak mohou zalarmovat horskou službu nebo policii.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Vavrouška popisuje nový polský záchranný systém

Hlavní výhodou systému je, že zpráva je celou dobu uložena v systému a dorazí, i pokud dotyčný přijde v horách o možnost mobilní telefon použít.

Systém vymyslel polský chemik a nadšený horal, který se před lety dostal u Mont Blancu do silné vichřice. V horách musel zůstat do druhého dne a protože se mu vybil mobilní telefon, nikdo nevěděl, co s ním je.

Teď se domluvil s mobilním operátorem a horskými záchranáři a na projekt dostal peníze z evropských fondů. Do provozu byl systém uveden před měsícem a za krátkou dobu se stal velmi populárním. Oceňuje ho také polská horská služba.

Systém ale mohou využít také vyznavači autostopu, když do systému zašlou registrační značku vozu, do kterého nastoupili.

Petr Vavrouška, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme