Názory na práci vězňů na stavbách se liší

Do 14 dnů by se ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil chtěl sejít s ministrem dopravy Vítem Bártou a projednat návrh na zaměstnání vězňů při stavbě silnic a dálnic. Cílem je snížit náklady. Projekt by se mohl týkat až 2 tisíc vězňů odsouzených za drobné krádeže a další menší zločiny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stavební práce | Foto: Tomáš Šácha | Zdroj: Český rozhlas

Ministr dopravy Vít Bárta chce kvůli krizi zlevnit stavby silnic a dálnic zaměstnáváním vězňů, řekl to minulý týden při jednání vlády.Ministru spravedlnosti Jiřímu Pospíšilovi se nápad zalíbil a okamžitě se mu začal věnovat. „Je to zajímavá myšlenka, ale je třeba vyřešit řadu takříkajíc čertíků.“

Jedna z mnoha otázek zní jakou práci by vězni bez jakékoliv kvalifikace mohli vykonávat. Už třeba na práci s těžkou technikou je potřeba výuční list. Takže připadají v úvahu jen ty nejzákladnější práce s lopatou a další jednoduché manuální úkony.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ondřej Bouda v Ozvěnách dne rozebral možnost práce vězňů mimo areály věznic

Na druhou stranu má ministr Pospíšil jasno v tom, jakých vězňů by se mohl projekt týkat. Určitě nepůjde o pachatele závažných nebo násilných trestných činů. V úvahu přichází spíše drobní zlodějíčci nebo třeba opilí řidiči. „Odhadujeme to až na 2 000 vězňů, kteří by mohli takto pracovat mimo areály věznic.“

Ministři se svým plánem ale určitě narazí u odborářů. Těm se například nelíbí, že vězni mají nárok na minimální mzdu pouze 4,5 tisíce korun. Navíc za ně zaměstnavatel nemusí platit sociální a zdravotní pojištění. Takže jsou mnohem levnější než normální poctivý zaměstnanec.

A podle předsedy odborového svazu Stavba ČR Stanislava Antoniva tak může nasazení vězňů na stavbách v konečném důsledku znamenat větší zátěž pro státní rozpočet. „Naše lidé se propustím budou brát podpory, dávky. Uměl bych to pochopit, kdyby byl nedostatek lidí a byli bychom v konjunktuře.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O práci vězňů při stavbě silnic diskutovali ve Stalo se dnes ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil a advokát Tomáš Sokol

Pro ministerstvo dopravy, které musí šetřit, je ale klíčové, že by se zaměstnáním vězňů snížila cena dálnic. Určitě by také vydělala firma, která vězně zaměstná. Ministr Pospíšil tvrdí, že pro jeho rezort to takový finanční význam nemá. A dodává, že zaměstnávání vězňů je celosvětový trend, který v konečném důsledku vede ke snižování kriminality.

Proti tomu nenamítá nic ani Stanislav Antoniv. Poukazuje ale na další evropské státy, kde s krizí bojují nejen pomocí škrtů ale také prorůstových opatření, která z dlouhodobého hlediska přinesou větší užitek. „Veškeré vlády včetně sousedních zemí, dělají opatření právě přes naše odvětví.“

Milan Kopp, Ondřej Bouda, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme