Zatáčka, která vynáší, sjeté pneumatiky, vysoká rychlost. To vše stálo za nehodou u Nažidel

Jihočeská silnice E55 u osady Nažidla na Českokrumlovsku je od roku 2003 spojena s nejtragičtější dopravní nehodou v novodobých českých dějinách. Po havárii patrového autobusu zemřelo dvacet lidí. Místo ale bylo jako nebezpečné vnímáno už dávno před tím, jak dokazuje i stará dopravní značka.

České Budějovice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nažidla. Místo, kde 8. března 2003 došlo k tragické dopravní nehodě autobusu

Místo tragické nehody u osady Nažidla | Foto: Slavomír Kubeš | Zdroj: MAFRA / Profimedia

„Profil silnice je v podstatě na stejném tělese, na kterém kdysi vedla cesta pro formany. Důkazem toho je  stará dopravní značka, kamenný sloup, kterému se říká čuba. Ta přikazovala formanům začít brzdit a brzdit v podstatě celou cestu, protože koně by nedokázali ten povoz podržet,“ říká krajský koordinátor Besipu Václav Kovář.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za nehodou u Nažidel se s koordinátorem Besipu a policejním mluvčím ohlíží Zdeněk Zajíček

Před dvaceti lety, kdy u Nažidel havaroval patrový autobus, byl podle něj na silnici dvojitý poloměr zakřivení směrového oblouku. „To jsou zatáčky, které jednoduše řečeno vynáší. Řidič musí zatočit, posléze mírně srovnat a potom znovu zatočit do druhého poloměru směrového oblouku. V tu chvíli samozřejmě mohou odstředivé síly zapracovat a vozidlo, které se pohybuje určitou rychlostí, ze silnice vyhodit,“ popisuje.

I když se mnohdy uvádí, že se nebezpečné místo za dvacet let prakticky nezměnilo, poloměr zatáček už je vyrovnanější a silnice leží o něco výš.

‚Trauma pro desítky a desítky lidí.‘ Od tragické nehody autobusu u Nažidel uplynulo 20 let.

Číst článek

„Došlo ke zlepšení jízdních podmínek. Ve svodidlech i podél této velmi frekventované komunikace jsou umístěné reflexní a bezpečnostní prvky. Byl také zdrsněn povrch, došlo ke zlepšení horizontu a na místě jsou i kvalitnější svodidla,“ připomíná jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Při tragické nehodě v roce 2003 se podle něj sešlo několik různých negativních vlivů. „Řidič autobusu měl propadlou profesní způsobilost, dále byl velký problém v technickém stavu vozidla. Byly tam sjeté pneumatiky i neplatná technická prohlídka. A řidič přejel horizont vyšší rychlostí, než byla v místě stanovena, podle znaleckých posudků v té chvíli jel 118 kilometrů za hodinu,“ uvádí.

Leden byl na silnicích nejtragičtější první měsíc za posledních 11 let. Následkem nehod zemřelo 41 lidí

Číst článek

Právě nepřiměřenou rychlost označuje za největší problém. „To bylo určitě hlavní kritérium, proč potom nezvládl průjezd úžlabím a došlo k nehodě,“ říká Milan Bajcura.

Míst, kde se silnice stáčí podobně jako u Nažidel, je nejen v jižních Čechách víc. Policejní mluvčí připomíná, že vždy je potřeba hlavně dodržovat stanovenou rychlost.

„Pokud ji řidič překročí, dochází k různým fyzikálním vlivům, které zvyšují nebezpečí. Můžeme připomenout třeba velké klesání, pokud se jede od Českých Budějovic směrem na Netolice a dál na Vimperk, tam jsou výjezdy do kopců a potom klesání,“ dodává.

Andrea Poláková, Zdeněk Zajíček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme