Nejkrásnější nádraží mají v Chrlicích. Poznávacím znamením je perníková chaloupka
Nejkrásnějším nádražím se pro letošní rok stalo nádraží v Brně-Chrlicích. V anketě pro něj hlasovalo téměř dva tisíce lidí z celkových 6700. Zvláštní cenu pohádkového nádraží získala zastávka Třebestovice na Nymbursku. Cenu naděje pak dostalo nádraží Havířov.
„Nádraží je prostě vlídné,“ řekla o vítězi hlavní organizátorka soutěže, ředitelka Asociace Entente Florale Drahomíra Kolmanová.
„Lidé mají své přístupy k hodnocení nádraží. Nádraží Brno-Chrlice je útulné, je tam příjemný personál, lidé se tam cítí dobře a rádi odsud cestují. Mnohá naše nádraží jsou pěkná, ale tím, že tam není ta dušička, která by se starala o květiny, tak jim to nesmírně škodí,“ doplňuje.
Nejkrásnějším nádražím roku 2014 je nádraží v Brně-Chrlicích. Představuje ho organizátorka soutěže Drahomíra Kolmanová
Vlakové nádraží v Brně-Chrlicích mělo ještě před několika lety k tomu nejhezčímu hodně daleko. Spíš by se mohlo ucházet o titul pro nejošklivější nádražní budovu. Dnes ale i díky důkladným opravám mohlo v anketě vyhrát.
„To nádraží bylo celé roky v tak strašném stavu, že jsme říkali, že je to katastrofa. Pak okolo opravili chodníky a nakonec dali do pořádku nádraží. Takže jsme velice rádi,“ říká paní Ludmila, která vlakem jezdí často.
Podle výpravčího Jaroslava Přikryla nádraží vzkvétá díky péči jeho kolegyně: „Dneska to vypadá daleko lépe díky kolegyni Vladimíře Šebelové, která se tu stará hlavně o květinovou výzdobu a pořádek celkově.“
Poznávacím znamením nádraží je perníková chaloupka s Jeníčkem, Mařenkou i ježibabou. „To je rarita, všichni sem chodí. I ve vlaku když jedou, tak čekají, kdy bude a pak se na ni dívají,“ dodává Ludmila.
Nádraží může do soutěže navrhnout kdokoli, žádná omezení se nekladou. Může jít o místní obyvatele, lidi, kteří nádražím jen projíždí nebo samotné zaměstnance nádraží.
Zástupci vyhlašovatelů soutěže vyberou deset finalistů a poté o nich veřejnost hlasuje.
„Zájem je veliký. Lidé nám k tomu píší, co je tam zaujalo. Posílají i návrhy na anticeny, a jestli bychom neměli raději hodnotit negativní, ale to my právě nechceme,“ upřesňuje Kolmanová.
V Česku existuje na 2500 zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb. „Valná většina z nich je v totálním nepořádku. Když se obce zajímaly o to, aby je dostaly, tak je měly odkupovat za tržní ceny, což se nám zdálo naprosto nehorázné," kritizuje organizátorka soutěže.
Na nádraží v Brně-Chrlicích, které se stalo nejkrásnějším nádražím roku, natáčela redaktorka Zuzana Plíšková
Nádraží ve spolupráci s obcemi mohou plnit další funkce, jako například informační centra, sezonní ubytování a občerstvení, startovací byty pro mladé nebo podnikání.
Kromě hlavní ceny udělila asociace zvláštní ocenění pro zbylá nádraží, která se dostala mezi desítky finalistů a mezi kterými byly nádražní budovy například v Kubově Huti na Šumavě, nádraží Třeboň lázně nebo ostravské hlavní nádraží. Cenu naděje poté získalo nádraží Havířov, kterému hrozí demolice.
Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrála nádraží v Rynolticích na Liberecku, východní nádraží v Opavě, Uherské Hradiště, Ostroměř u Hořic, Trutnov a Zahrádky u České Lípy.