Před výprodeji by měl být zákazník na pozoru

V plném proudu jsou pravidelně v letních měsících sezónní slevy a výprodeje. Ceny v nich často padají až o několik desítek procent. I u slev by si ale zákazníci měli dávat pozor. Česká obchodní inspekce už i letos totiž odhalila řadu prohřešků, za které obchodníkům hrozí pokuty a na které by neměli zákazníci naletět.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

slevy | Foto: Marián Vojtek

Hračky, oblečení, drogerie nebo zahradnické potřeby - to všechno se dá přes léto koupit za výhodné ceny. Obchodníci se tak většinou snaží zbavit sezónního zboží, aby ho pak mohli na podzim nahradit novým sortimentem. Ne vždy se ale nákup se slevou povede tak, jak si představujeme.

Česká obchodní inspekce proto pravidelně letní výprodejové akce sleduje. I letos už podle jejího mluvčího Marka Ženkla čekala na některé obchodníky pokuta. Data jsou pak zatím k dispozici jen do 10. července: "Kdy jsme v rámci letních slev udělali 74 kontrol a z toho bylo 27 nějakých zjištění, to znamená 36 až 37 procent závad. Udělili jsme několik blokových pokut do 5 tisíc korun a závažnější případy předali ke správním řízení."

Nejčastějšími problémy byly v obchodech hlavně nejasnosti v ceně - u pokladny i přímo na regálech například zákazníci našli jinou částku, setkat se ale mohli i s nesprávným účtováním nebo klamavými obchodníci praktikami.

"Klamavou obchodní praktikou může být cokoli co může spotřebitele zmást. Třeba nižší uváděná cena, než ve skutečnosti a podobně," dodal Marek Ženkl. Na co si dát tedy pozor? Může se stát, že ne vždy prodejci slevu správně uvedou. Nemusí být tedy například jasné, jestli je cena teprve před slevou nebo už po ní. V řadě případů se pak také stává, že sleva není správně vypočítaná nebo že se míchá zlevněné zboží s tím za normální ceny.

Pokud by po vás potom chtěli u pokladny cenu jinou než, jaká je napsaná na regálu, platí to, co je uvnitř v obchodě přímo u zboží.

"Vždycky u zlevněného zboží musí být uvedena nová cena i cena původní, vždy by si měli kupované zboží pečlivě prohlédnout, protože mnohdy bývá vadné. A vždycky by měli myslet na to, že třeba v sousedním obchodě by ho mohli nakoupit ještě levněji, i když ten obchod nemá ve výloze obrovskou cifru v jaké výši slevy poskytuje," Uzavřela mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. Případné problémy by měl zákazník řešit přímo v obchodě.

Milan Kopp, Veronika Malá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme