Školy se chystají na několikaleté plošné testování žáků

Čeští žáci z druhého stupně škol neuspěli v mezinárodním průzkumu znalostí. Zhoršují se hlavně ve čtenářské gramotnosti a schopnostech uvést to, co vědí, do praxe. Ministerstvo školství na to zareagovalo plošným testováním žáků 5. a 9. tříd. Nejnověji na webu zveřejnilo vzorové úlohy k němu, učitelé teď mají měsíc na to, aby se k materiálu vyjádřili. Pilotní testování by se mělo uskutečnit letos v říjnu a odstartovat testy na ostro bude možné v roce 2013.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výuka v počítačové učebně (ilustr. foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5, Michael Surran

„V tuto chvíli dáváme dohromady logistiku celého systému, testovat se budou profilové předměty, tedy matematika, český jazyk a cizí jazyk, patrně němčina a angličtina,“ říká Martin Krejza, vrchní ředitel sekce vzdělávání na ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O plošném testování žáků mluvili na Rádiu Česko mluvčí spolku EDUin Tomáš Fořtek Martin Krejza, vrchní ředitel sekce vzdělávání na ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy

„Testy samozřejmě sami o sobě nic nevyřeší. Slouží především jako zpětná vazba pro žáky, pro učitele, pro školu a ve výsledku pro celou společnost, abychom věděli, jestli prostředky a úsilí, které se vynakládá, vede správným směrem.“

Plošné testování znalostí žáků základních škol má i své kritiky, jedním z těch nejhlasitějších je spolek EDUin. EDUin inicioval otevřený dopis premiérovi Petru Nečasovi - podle tohoto dopisu plošné testování znalostí žáků základních škol naopak zabrání zkvalitnění výuky.

„To, co ministerstvo prezentovalo, byl hlavně návrh standardů vzdělávání. Testování je druhá věc. Tento krok je správný, ale podle našeho názoru urychlený. Pan ministr se rozhodl, že standardy udělá v řádu měsíců, ostatně ministerstvo něco vyhlásilo a diskuze má trvat pouze měsíc,“ kritizuje záměr ministerstva mluvčí Eduinu Tomáš Fořtek.

Testy mají měřit i takzvanou přidanou hodnotu vzdělávání, tedy do bodování zahrnout třeba celkové klima školy nebo to, kolik se zde vzdělává žáků s poruchami učení. Podle Krejzy jde o několikaletý projekt, který se bude vyvíjet.

Martina Mašková, pir, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme