Evropská letiště čelí kritice, že nezvládla nápor zimy

Provoz na velkých evropských letištích, který v posledních dnech výrazně zkomplikovala sněhová kalamita, se pomalu znovu rozbíhá. Letecké společnosti ale musejí dohánět skluz, který nabraly jejich spoje, a zajistit dopravu tisícům pasažérů uvízlých na letištích. Jejich provozovatelé přitom čelí výtkám, že přívaly sněhu nezvládli a měli se na ně lépe připravit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zrušené odlety | Foto: Tomáš Adamec

Na letišti ve Frankfurtu jsou už v provozu všechny tři přistávací dráhy. Veškerý sníh a led byl odstraněný. Navzdory tomu dnes bylo zrušeno na 68 letů. Hlavním důvodem jsou přetrvávající problémy v Londýně. Noc na dnešek strávilo na letišti pět tisíc pasažérů, nyní všichni věří, že se do Štědrého dne dostanou včas domů.

Také v Berlíně z letiště Tegel startuje jeden stroj za druhým. Bez problémů fungují i německé dráhy. Podle spolkového ministra dopravy ale nástup letošní zimy ukázal, že se na železnici v posledních letech hodně zanedbalo a nyní je třeba začít technické problémy řešit.

Britský premiér David Cameron se pak například podivil, že se nepodařilo rychleji zprovoznit nejvytíženější evropské letiště - Heathrow. A evropský komisař pro dopravu Siim Kallas prohlásil, že taková situace se nesmí opakovat.

Ti, kdo odpovídají za provoz letišť, mají podle něj automaticky počítat s tím, že sněhové srážky jsou v těchto letech vydatnější než bývaly. Tvrdí, že provozovatelé západoevropských letišť by si měli vzít příklad ze zemí, které leží dál na sever.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podcenila evropská letiště nástrahy zimy nebo se na kalamitu připravit nedá? V Ozvěnách dne jsme se ptali Petra Hloušky z Letiště Praha.

Jak v Ověnách dne uvedl ředitel řízení provozní bezpečnosti na pražském letišti Petr Hloušek, komisař Kallas má pravdu jen částečně. Stávající situace je podle Hlouška pro letiště v západní a střední části Evropy velmi výjimečná. „Letiště jsou připravována na provoz, který je běžnější. Takto kritické situace potom ten systém nezvládá,“ uvedl.

Dodal, že všechna letiště se na zimní provoz připravují. A to na základě dlouhodobých statistik, tedy připravují se na nejpravděpodobnější situaci. To, co nastalo například v Londýně, je podle něj absolutní extrém.

„Podle statistik tam za poslední léta v průměru sněžilo v zimě pouhé tři dny a roční spady sněhu se pohybovaly kolem tří centimetrů. Systém na zimní údržbu je nastaven na takovéto počasí a předimenzovávat tento systém je velmi drahé a s ekonomického hlediska se nevyplatí,“ přiblížil.

Letiště Praha podle něj není v tomto výjimkou. „I my máme systém nastaven na nejpravděpodobnější krizový scénář. Nicméně vždycky může nastat situace, která je horší. Máme výhodu v tom, že se nacházíme v oblasti, kde jsou spady sněhu významně větší a náš systém zimní údržby je tedy nadimenzován na větší kapacitu,“ přiblížil

Klára Stejskalová, Katarína Brezovská, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme