Německo zvažuje zavedení dálničních známek, roční by mohla stát asi 2000 korun
Německé strany CDU/CSU a SPD chtějí do silniční infrastruktury investovat 11 miliard eur, tedy asi 280 miliard korun. Podle týdeníku Focus proto plánují rozšíření mýtného. Cizinci by si tak museli kupovat dálniční známku podobně, jako je tomu ve většině evropských zemí.
Rozšíření mýtného pro auta už od 7,5 tuny - to je údajně jeden z návrhů, se kterým jdou podle týdeníku Focus CDU/CSU a SPD ke koaličním jednáním.
V současnosti platí mýtné kamiony nad 12 tun. Mělo by dojít také k rozšíření zpoplatněných silnic.
Dálniční známce se podle všeho nevyhnou ani zahraniční řidiči osobních aut. Podle předběžných odhadů by roční známka vyšla na 80 eur, tedy asi 1950 korun. Stejnou sumu účtují za použití dálnic například v Rakousku.
V Německu se přiblížilo zavedení dálničních známek pro cizince. Podrobnosti zjišťovala zpravodajka Klára Stejskalová
Koaliční rozhovory startují v Berlíně dnes odpoledne, s rozsáhlými investicemi do silniční sítě počítají obě strany pravděpodobné příští velké koalice. Teď hledají cestu, jak najít v rozpočtu potřebné miliardy.
Kancléřka Angela Merkelová přitom před zářijovými volbami tvrdila, že mýtné pro řidiče osobních aut není na pořadu dne. Vznik velké koalice si ale žádá ústupky a SPD dala před zahájením rozhovorů jasně najevo, že nepodpoří žádné projekty, na které nebudou peníze.
Mýtné pro cizince prosazoval před volbami i šéf bavorské CSU Horst Seehofer. Tehdy to vzbudilo odmítavé reakce mezi experty, kteří poukazovali na to, že mýtné jen pro cizince odporuje evropskému právu.
Z informací Focusu vyplývá, že jednou z variant, jak tyto výhrady obejít, je, že by němečtí řidiči dostávali známku automaticky po zaplacení takzvané daně za osobní auto. Cizinci by si pak vinětu kupovali.