Antimonopolní úřad trvá na svém rozhodnutí o mýtném
Antimonopolní úřad trvá na svých závěrech ve věci mýtného. Krajský soud v Brně v pátek výkon rozhodnutí odložil na základě žaloby společnosti Autostrade. Podle náměstkyně předsedy ÚOHS Jindřišky Koblihové ale byla Autostrade vyloučena ministerstvem dopravy v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Antimonopolní úřad v polovině března postup ministerstva dopravy v tendru na mýtné potvrdil. Tím umožnil, aby ministerstvo podepsalo smlouvu s vítěznou firmou Kapsch.
Ministr dopravy Milan Šimonovský smlouvu podepsal minulou středu. Autostrade však podala žalobu ke krajskému soudu. Ten jí zatím vyhověl v tom, že odložil účinnost rozhodnutí antimonopolního úřadu.
Úřad podle náměstkyně předsedy ÚOHS Jindřišky Koblihové trvá na tom, že rozhodl správně. "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i nadále trvá na svém prvostupňovém i druhostupňovém rozhodnutí, tedy že společnost Autostrade v byla vyloučena zadavatelem v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Samozřejmě společnost Autostrade má možnost domáhat se svých práv u soudu," řekla Radiožurnálu Koblihová.
Podle italské firmy Autostrade neexistují proti rozhodnutí soudu opravné prostředky. Znamená to, že rozhodnutí předsedy ÚOHS, které uvolnilo cestu k podpisu smlouvy s Kapschem, je až do definitivního výroku soudu neúčinné, řekl mluvčí Autostrade Vladimír Bystrov. Kapsch by přitom podle smlouvy měl zavést mýtné na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích 1. třídy od ledna příštího roku.
Ministerstvo dopravy zatím nemá rozhodnutí soudu k dispozici. Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek proto zatím nedokázal říci, jak se resort zachová. "Účastníkem soudního řízení byl na jedné straně Autostrade, na druhé straně antimonopolní úřad. Já musím tu věc nechat prošetřit našimi právníky, protože to je nová věc," řekl Radiožurnálu Kubínek. "Je to naprosto nová věc, takže bych nechtěl spekulovat, musíme nechat nejdřív pracovat odborníky," podotkl.
Zařízení na výběr mýtného chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Ministerstvo tři uchazeče vyřadilo pro formální nedostatky.
Vyřazení uchazeči se nyní brání včetně stížností do Bruselu. Ministr dopravy Šimonovský ale nepovažuje za pravděpodobné, že by Evropská komise kvůli mýtnému proti Česku zahájila řízení.