Spotřebitelská důvěra klesá, lidé budou méně utrácet
Důvěra spotřebitelů se celosvětově propadla na nejnižší úroveň od roku 2009. Vyplývá to ze zveřejněného průzkumu společnosti Nielsen. Podle toho se ve druhém čtvrtletí zvýšil pesimismus zejména kvůli horšícímu se výhledu některých klíčových ekonomik, dluhové krizi v eurozóně a také kvůli narůstající inflaci, se kterou bojují mnohé rozvíjející se země. Lidé proto hodlají méně utrácet za vše od akcií až po dovolené, tvrdí závěry průzkumu.
Ekonomika roste v současné době poměrně rychle. Přítomné ukazatele jsou dobré, možná mnohem lepší, než před rokem, říká hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík:
„Podstatně se ale zhoršila rizika tržního prostředí, která se týkají narůstající inflace, horšícího se výhledu některých ekonomik, dluhové situace nejenom soukromého, ale i veřejného sektoru, jak ve Spojených státech, tak v Evropě, a i v některých dalších částech světa.“
Narůstající pesimismus spotřebitelů sice pracuje proti tempu ekonomického růstu, ale mnohem větší vliv mají případné reálné faktory v podobě různých otřesů na finančních trzích a podobně. Ale například v Německu je spotřebitelská důvěra na jedné z nejvyšších úrovní v historii a stále ještě roste, což je způsobeno i tím, že v Německu je o 3 miliony nezaměstnaných méně, než na začátku reforem před pěti šesti lety.
Vývoj spotřeby v letošním roce je utlumený. Je to hlavně tím, že v loňském roce výrazně klesaly reálné mzdy. Data za první čtvrtletí byla lepší, než ekonomové čekali, ale stále jsou poměrně slabá. „Hlavním faktorem, který u nás snižuje tempo ekonomického růstu jsou škrty ve veřejných výdajích, které se promítají do mezd, zejména zaměstnanců veřejného sektoru a do jisté míry se přenáší jako určitá nákaza i do soukromého sektoru,“ dodává Mertlík.
Spojené státy bojují s dluhem a vysokou nezaměstnaností, eurozóna s dluhovou krizí a Čína s inflací. Motorem růstu pro světovou ekonomiku může být podle Pavla Mertlíka čínská ekonomika:
„Růst čínské ekonomiky je ale v rozhodující míře závislý na exportu do zbytku světa a ne na domácí čínské spotřebě, takže ta situace je velmi křehká.“