Nejúspěšnějším filmem byli loni Mimoni. Češi nechali v multikinech přes miliardu

Nejúspěšnějším filmem loňského roku byla v českých kinech kreslená pohádka Mimoni. Žluté postavičky přilákaly přibližně 830 tisíc diváků a vydělaly zhruba 110 milionů korun. Pro české kinosály byl loňský rok úspěšný jak z pohledu návštěvnosti, tak i tržeb. Jen v multikinech nechali diváci za vstupenky více než miliardu korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žlutí Mimoni k vidění na premiéře filmu Já, padouch 2 | Foto: Reuters

Loňský rok byl podle Jaroslava Pecky z Unie filmových distributorů mimořádný i tím, že přišly výjimečné filmy.

„Český divák hodně upřednostňuje filmy, které jsou pro děti, a loňský rok byl ve znamení řady animovaných filmů. Průměrná návštěvnost vzrostla jak v multiplexech, tak i v jednosálových a dvousálových kinech,“ doplňuje Pecka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejúspěšnějším filmem byli loni Mimoni. Češi nechali v multiplexech přes miliardu korun. Téma pro Zuzanu Švejdovou

V multiplexech nechali diváci za vstupenky téměř jeden a čtvrt miliardy korun. Za jeden lístek tak v průměru zaplatili 140 korun. V roce 1996, kdy se otevřelo první multikino, byla přitom cena o padesát korun nižší.

Všechna česká kina získala loni ze vstupného celkem 1,69 miliardy korun. Nominální tržby jsou sice rekordní, ale pokud od nich odečteme DPH a poplatek do fondu kinematografie, který se započítává až poslední tři roky, zjistíme, že například v roce 2010 byly tržby ještě o něco vyšší. Navíc, vezmeme-li v úvahu inflaci, ukáže se, že rok 2015 nijak výjimečný nebyl.

V čem byl ale loňský rok od roku 1992 opravdu rekordní, je počet představení a z něj vyplývající nízký průměrný počet 28 diváků na jedné projekci. Jinými slovy: Filmy se čím dál častěji promítají před liduprázdnými sály.

Multikina ale mají podle Jaroslava Pecky z Unie filmových distributorů oproti běžným kinům jednu zásadní výhodu.

„Multiplexy hrají všechny filmy v premiérových týdnech, to znamená hned od začátku nasazení v České republice. Ne všechna jednosálová kina tuto možnost mají nebo nejsou ekonomicky tolik silná, aby byla schopna filmy hned od začátku hrát,“ vysvětluje Pecka.

První multikino se v Česku otevřelo před 20 lety. Během víkendu ho navštívily tisíce lidí

Číst článek

Přestože v 90. letech kvůli nástupu konkurence některá menší kina zkrachovala, teď se na trh znovu vracejí.

Komerčně nejúspěšnějším filmem loňského roku byli Mimoni. Kreslenou pohádku vidělo zhruba 830 tisíc lidí. Tržby se vyšplhaly na téměř 110 milionů korun. Druhou příčku obsadilo romantické drama Padesát odstínů šedi. Film vidělo přibližně 557 tisíc diváků, tržby byly kolem 78 milionů korun. Na třetím místě skončil zatím poslední díl ságy Hvězdné války: Síla se probouzí. Do kina na něj přišlo 478 lidí a film vydělal 75 milionů korun.

Ivo Andrle ze společnosti Aerofilms upozorňuje, že menší kina můžou prorazit třeba netradiční nabídkou filmů.

„Byli jsme svědky i v Praze toho, že mnoho kin to vzdalo a zavřelo. Některá ta šťastnější se s tím pokusila něco udělat, třeba změnit provozovatele, změnit svůj obsah nebo způsob komunikace s okolím. Některým z nich se podařilo do dnešních dob přežit a docela dobře fungovat. V posledním roce jsme naopak svědky toho, že některá nová kina zahajují svůj provoz, respektive jsou obnovována stará zavřená kina,“ přibližuje Andrle.

Nezahálí ale ani velcí hráči na trhu. Na pražském Chodově vyroste už brzy největší multikino v České republice, které bude mít 18 promítacích sálů.

Anna Kottová, Zuzana Švejdová, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme