Cit pro spojení obchodu a očekávání lidí vynesl zakladateli Facebooku miliardy dolarů

Symbol něčeho nového, bourajícího zažité stereotypy. Fenomén, který změnil chování a návyky milionů lidí. A zároveň je ziskový. To je Facebook. Existuje už přesně deset let. O vzniku postupně nejpoužívanější sociální sítě byl dokonce natočen hollywoodský trhák. Zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga líčí jako poněkud podivínského počítačového génia.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook. Ilustrační foto | Foto: ČTK/AP, Joerg Koch

Základní principy počítačového fungování Facebooku dalo dohromady několik spolužáků. Zuckerberg ale uměl dokonale využít příležitosti. Nechal si poradit. A na rozdíl od jiných si dlouho držel dál od těla reklamní agentury, které platí za to, že mohou na síti umístit své spoty.

Tím udělal Facebook pro uživatele přívětivější. Trefil se do požadavků mladé generace, způsobu její komunikace a toho, co ji zajímalo. A cit pro propojení obchodu s očekáváním lidí projevil i v okamžiku, kdy se rozhodl dát akcie na burzu.

Tento krok se vyplatil všem původním akcionářům, kterými byli hlavně zaměstnanci a samozřejmě zakladatelé Facebooku. Firma na emisi získala zhruba 16 miliard dolarů, to je přibližně 317 miliard korun.

Burza byla zpočátku zklamáním

Ovšem investorům, kteří akcie Facebooku koupili na burze, tato investice zpočátku žádné velké zisky nepřinesla. Zuckerberg umí zjevně velice dobře a obratně pracovat s očekáváním. Už když oznámil, že dá akcie na burzu, mluvil o ceně, která se s odstupem času jeví jako nadhodnocená.

Neopomněl také zdůrazňovat, že emise bude omezená. To vybičovalo zájem lidí o akcie této firmy. Navíc to byla po dlouhé době významná a zajímavá emise technologické společnosti.

Lidé měli v povědomí, jak kdysi závratně rostly akcie na technologické burze Nasdaq. A těšili se, že se zázrak bude opakovat. Nebrali v potaz, že Nasdaq tehdy nejprve prudce spadl a spousta lidí přišla o peníze.

Zájem o akcie byl obrovský

Ještě před skutečnou emisí Facebooku, tedy před uvedením na trh a prvním dnem obchodování, posílali zájemci své objednávky a upisovací cena utěšeně rostla z 38 na 45 dolarů. Zájem byl až hysterický.

Akcie se začaly v květnu 2012 obchodovat na burze a okamžitě propadly – až na 17 dolarů. Ale to už měli ti, kdo je nabídli k prodeji, peníze v kapse.

Z jejich hlediska byl tedy vstup na burzu úspěšný. Ovšem ani ostatní investoři nakonec neprodělali, pokud si akcie podrželi. Postupně začala jejich cena zase růst. A dostala až přes 54 dolary za kus. Investorům se vrací důvěra ve společnost. Také proto, že zvyšuje zisky.

Facebook | Foto: Michal Jindra

Jitka Hanžlová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme