Za poslední týden zemřeli na železničních přejezdech na Vysočině dva lidé

Vysočina má za sebou dvě tragické srážky auta s vlakem. V Chotěboři si vyžádala smrt řidiče, o pár dní dříve zemřela pětapadesátiletá řidička na přejezdu ve Vladislavi. Za loňský rok došlo na přejezdech České republiky k více než 160 nehodám.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Při srážce osobního auta s vlakem na železničním přejezdu v Chotěboři zahynul 37letý muž. 24. 3. 2014 | Foto: ČTK

V loňském roce policie zkontrolovala tisícovku přejezdů, tedy asi čtvrtinu, a na každém desátém našla nějaký nedostatek ve značení. Faktem ale je, že v naprosté většině havárií je hlavním viníkem řidič automobilu.

Případy z posledních dnů na Vysočině policie stále řeší, zatím proto ještě není možné říci, kde je vina.

„37letý řidič osobního vozidla Škoda Fabia vjel na železniční přejezd v době, kdy po trati jel osobní vlak. Následky tohoto střetu jsou fatální,“ komentuje mluvčí policie Dana Čírtková včerejší neštěstí v Chotěboři a dodává:

„Řidič na místě nehody zemřel, jeho desetiletý syn utrpěl zranění, se kterým byl převezen do nemocnice v Havlíčkově Brodě. V současné době policisté prověřují, zda bylo zabezpečení železničního přejezdu v provozu.“

Selhání techniky lze prokázat

Pokud technika selže nebo je značení nefunkční, je možné to dokázat. Příkladem je nehoda autobusu s drezínou v Třešti. Ve chvíli, kdy řidič autobusu vjel na přejezd, signalizace byla vypnutá. Potvrdili to cestující z autobusu ihned po nehodě a minulý týden i šetření soudu.

Správu přejezdů má na starost Správa železniční dopravní cesty. Problematické přejezdy řeší. Například v kraji Vysočina byl po několika nehodách rekonstruován přejezd v Mělkovicích na Žďársku. Původně byl bez signalizace a po smrti muže v roce 2010 a srážce osobního vlaku s nákladním autem v roce 2011 byl upraven na přejezd se světelnou signalizací.

SŽDC si je vědoma nedostatečně chráněných přejezdů. Proto v loňském roce započala rekonstrukci těch nejnebezpečnějších. Celkem jich za tři roky opraví čtyři stovky. Jde přitom o vskutku nákladnou záležitost, náklady budou dvě miliardy korun.

Na Vysočině letos SŽDC opraví skoro dvacítku železničních přejezdů. Na čtyřech z nich na trati z Lipnice nad Sázavou nově spustí světelnou signalizaci. Na jednom z vybraných přejezdů přitom vloni srazil vlak chodce.

Podle muvčího SŽDC Marka Iliaše budou opravy stát 310 milionů korun. „Plánujeme opravit celkem 18 přejezdů. Buď se tam bude opravovat zabezpečovací zařízení, nebo se bude měnit povrch přejezdů. Nevyhovující betonový nebo asfaltový budeme měnit za gumopryžový,“ říká.

Petr Palovčík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme