Kostky, déšť a bláto, obávaná 5. etapa Tour peloton potrápila
Smutná průmyslová oblast severní Francie, kde není nouze o pošmourné počasí, se během středy ukázala cyklistům v plné parádě. Déšť a také prašné, dlážděné trasy se postaraly při páté etapě Tour o show pro diváky, závodníkům ale spíše vadily a způsobily různé bolesti a bolístky.
„Kde je týmový autobus?“ hledal hned za cílem kolem zastavených těžebních věží dolů v Arenbergu tolik potřebné zázemí Leopold König, český aspirant na top 10, a předkloněn v pravém úhlu si rovnal záda.
„Záda mě strašně bolí, strašně. Fyzioterapeutka na mně bude dlouho pracovat, protože to byl nápor. Držet se celý den dole, i na kostkách,“ vysvětloval člen stáje NetApp.
Náročnou etapu nakonec nedokončil jediný cyklista - Chris Froome. Loňský vítěz Staré dámy vzdal ještě dříve, než dojel na úseky pokryté kočičími hlavami.
„Ale je paradoxní, že na kostkách bylo opravdu málo pádů, ale hodně se padalo na asfaltu. Možná kdybychom udělali 152 kilometrů po kostkách, bylo by těch pádů míň,“ říkal ředitel Tour de France Christian Prudhomme.
Že se na úvod Tou cítí skvěle, ukázal Vincenzo Nibali. Jezdec ve žlutém a jeden z největších adeptů na celkové vítězství zvýšil svůj náskok na největšího konkurenta Alberta Contadora o více než 2 a půl minuty.
Výhra Booma připomněla absenci Štybara
Dařilo se i Larsi Boomevi. Bývalý cyklokrosař prokázal své zkušenosti z těžkého terénu a dojel si pro svůj vůbec první triumf na nejslavnějším cyklistickém závodě. Což nenechalo klidného Zdeňka Bakalu, majitele stáje Omega Pharma-Quick Step.
Po Boomově úspěchu se musel smířit s tím, že jeho tým letos postavil sprintera Cavendishe, který se zranil v první etapě, a cyklokrosového šampiona Zdeňka Štybara nechal doma.
„Po bitvě je každý generál. My jsme nemohli nic takového vědět, takže příště se poučíme z letošních nezdarů. Kdyby to bylo na mně, tak by Zdeněk jel. Nejsem ale jediný, kdo o tom rozhoduje,“ vysvětloval známý podnikatel a investor.
Štybarův velký den může přijít za rok, kdy by se kostky na Tour mohly vrátit. Jeden ze startů bude totiž v Utrechtu, a tam se cesta dá klidně vést i po takových úsecích.