Hrad Houska na Českolipsku nabízí procházku peklem
Hrad Houska na Českolipsku je opředen nespočtem legend, podle kterých je v jeho útrobách vstup do pekla. Že je na hradě peklo skutečně, se mohou návštěvníci přesvědčit sami. Je v jedné ze síní na nádvoří. Dvanáct metrů dlouhé a plné dřevěných pohyblivých figurek.
Hned u vchodu do místnosti, kde je instalované dřevěné peklo, návštěvníky vítá Medúza. Strašidelnou atmosféru umocňují i černé závěsy.
„Tohle jsou Danteho představy o pekle,“ říká na úvod kastelán hradu Houska Miroslav Konopásek.
„Představy o tom, kam poputují duše, které nebudou vykoupeny. Duše, které zhřešily. Pouť začíná dušičkami, které sestupují k převozníku Cháronovi, k hladině řeky Acheron," dodává kastelán.
Není to betlém, ale ‚peklem‘
Veškeré jednotlivé díly dřevěného pohyblivého pekla evokují pohyblivé betlémy. Funguje i na podobném principu. Podle kastelána to ale není betlém, ale 'peklem'. Celé dílo je vyřezané z lipového dřeva.
Procházku peklem, dřevěným unikátním dílem, absolvoval s mikrofonem Tomáš Mařas
„Lidé tomu nevěří. Myslí si, že je to udělané laserem. Tady není jedna jediná kovová součástka. V tom mechanismu jsou ve dřevě vyřezávané vačky, táhlíčka, zalomené klikové hřídele. Máme tu 98 pohyblivých figurek," libuje si Konopásek.
V jednom z pekelných výjevů démon rozdmýchává oheň v kotli. Z něho trčí nohy, které se hýbou. Hned vedle stojí další pekelník, který mele duše.
„Je to paradoxní, ale tohle se nejvíce líbí malým dětem. Je to jeden z největších hříchů - politikaření. Nejtěžší trest je za zradu. Ze tří tlam mu ční duše nejvýraznějších zrádců - Jidáše, Bruta a Cassia," podává výklad u posledního pekelného zastavení kastelán Miroslav Konopásek.
Je to jediná scéna, která je vizuálně v nižší úrovni než ty předešlé. Podle kastelána to má jediný důvod. „Tady se lidé musí poklonit, aby viděli Lucifera. Lucifera zamrzlého v jezeře."
To, co lidé neuvidí, je mechanismus celého díla. Ozubená táhla i některé další díly jsou dřevěné.
Rozebrat pohyblivé peklo je sice možné, ale je to velmi náročné. Oddělit a přenést jednotlivé výjevy samostatně nelze.
Unikátní dílo vznikalo sedm měsíců a jeho instalace probíhala tři týdny. Za měsíc od jeho zprovoznění ho už vidělo zhruba tisíc návštěvníků.
Zvětšit mapu