Společnost Aero Vodochody podepsala s Američany smlouvu o prodeji letounů L-159
Aero Vodochody podepsalo s americkou firmou Draken International smlouvu o prodeji až 28 letadel L-159 z armádních zásob. Společnost Aero Vodochody, která se již v pondělí na prodeji dohodla s českým ministerstvem obrany, to dnes oznámila v tiskové zprávě.
Částku, za kterou Američané bitevníky koupí, Aero neuvedlo. Podle dřívějších informací by se cena jednoho stroje měla pohybovat v rozmezí 16 až 18 milionů korun.
„Možná začátky L-159 z hlediska načasování nebyly nejlepší, ale my si myslíme, že drak letounu je pořád mimořádně slibný,“ nechal se v exkluzivním rozhovoru pro Český rozhlas slyšet generální ředitel Draken International Jared Isaacman.
„Žádný jiný typ letadla téhle kategorie nemá takové náklady na provoz v poměru ke schopnostem stroje a jeho spolehlivosti. Myslím, že se pro L-159 najdou noví zákazníci. Draken může být prvním exportním klientem, ale dokážu si představit, že jich bude mnohem víc,“ dodal.
Podzvukový letoun L-159 Alca vyvinula společnost Aero Vodochody v 90. letech. Ministerstvo obrany za konzervaci strojů v letech 2006 až 2013 zaplatilo asi 260 milionů korun. Vloni úřady vyhlásily neúspěšnou veřejnou obchodní soutěž na prodej osmi letounů.
Americký Draken je majitelem největší soukromé flotily vojenských proudových letounů na světě. Díky smlouvě s americkým ministerstvem obrany poskytuje stroje k nejrůznějším formám výcviku. Tento osud čeká i české L-159.
„Budou se používat pro různé simulace ohrožení, pro výzkum a vývoj, ale i další podpůrné tréninkové programy amerického ministerstva obrany a našich spojenců. To jsou prvoplánové záměry. Máme ale takovou důvěru v drak letadla a jeho schopnosti, že L-159 nejspíš předčí naše původní očekávání. Snadno si umím představit, že stroje budou plnit různé služby v Evropě pro partnery z NATO,“ upřesnil Isaacman.
Podle Ladislava Šimka, prezidenta Aera Vodochody, jde o „skutečně nejvýznamnější marketingový tah vůbec v historii celého projektu“.
Ladislav Šimek přitom zdůrazňuje symboliku prodeje přebytečných strojů, o který se ministerstvo obrany marně pokoušelo 8 let. Obchod s Drakenem považuje za průlomový a podotýká, že Aero je výrobu L-159 kdykoli připraveno obnovit. Spolupráce s Drakenem půjde podle Šimka výrazně nad rámec samotného prodeje bitevníků.