Další české město objevilo carsharing. V Plzni jezdí sdíleným autem už týden

Zatím jich je pět, všichni žijí v Plzni a ještě nedávno se ani neznali. Svoje vlastní auto nemají a nechtějí, přesto ho ale občas potřebují. A tak mají auto společné a střídají se o něj. Služba carsharing neboli sdílení aut funguje v Plzni týden a zájemci mají k dispozici zatím jedno auto.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kdo bude nejlepším řidičem? | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Teď auto žádné nemám, když jsem ho měl, tak většinou 14 dní stálo před domem a rezavělo. Využíval jsem ho velmi zřídka. Tady je mi sympatické, že to jedno auto bude moci využívat více lidí a bude pořád v provozu,“ říká Jan Kolář, který chce sdílené auto využívat pro výlety, cesty na zahradu nebo na dovolenou.

„Carsharing je primárně určen pro lidi, kteří bydlí ve větších městech, kde se každý den mohou dopravovat městskou dopravou, na kole nebo pěšky. Tím, že auto nepotřebují každý den, tak se jim často vlastní auto nemusí vůbec vyplatit,“ vysvětluje Michal Šimoník ze společnosti Autonapůl, která tato sdílená auta provozuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O carsharingu v Plzni natáčel redaktor Lukáš Milota

Jako dobré řešení pro ty, kterým se nevyplatí míst vlastní auto, hodnotí carsharing Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně:

„Nemyslím si, že se z toho stane natolik masová záležitost, že to bude mít nějaký viditelný vliv na počet aut v ulicích, ale může to napomoci problému parkování.“

Podle cykloprůvodkyně Radky Žákové například v Německu využívají sdílená auta lidé, kteří jezdí rádi na kole nebo chodí pěšky a auto potřebují jen výjimečně:

„V momentě, kdy vám stojí auto před domem, tak do něj sednete, protože člověk je od přírody líný. Když máte carsharingové auto, použijete ho jen v případě, kdy ho opravdu použijete.“

Žáková by uvítala, kdyby mohli lidé v budoucnu sdílet v Plzni nejen auta, ale i jízdní kola.

Jasná pravidla

Uživatelé carsharingu se zavazují dodržovat určitá pravidla. Třeba že auto předávají vždy minimálně s polovinou nádrže a účet za tankování předkládají k proplacení. Za používání auta zaplatí uživatel sazby podle ceníku.

„Platí se za rezervovanou hodinu a za ujeté kilometry. Tyto poplatky obsahují úplně všechno včetně spotřebovaného paliva, havarijní pojistky, zákonného pojištění, servisu vozu, amortizace vozu a české dálniční známky,“ uvádí Šimoník.

Na začátku podle něj stačí jen podepsat smlouvu a složit vratnou zálohu pět tisíc korun:

„Od té doby získáváte přístup do rezervačního systému, který je online přístupný z počítače nebo z mobilu. V případě potřeby si to auto rezervujete, zjistíte jeho přesnou polohu pomocí GPS a vyzvednete si ho čipovou kartou.“

Lukáš Milota, msk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme