Budoucí prvňáci míří k zápisům. Už tento týden je čekají v Olomouci nebo Lipníku
Zarecitovat básničku, nakreslit obrázek nebo poznat základní geometrické tvary. To jsou některé z úkolů, se kterými se budou muset popasovat budoucí prvňáčci. Zápisy je už tento týden čekají na některých školách v Olomouci nebo v Lipníku nad Bečvou. Postupně se přidají i další města.
Šestiletý Tomášek z mateřinky v Henčlově u Přerova se zápisu do první třídy obávat nemusí. Otázky na barvy nebo geometrické tvary ho nezaskočí. Rodiče se mu věnují a podle paní učitelky Šárky Šaratové je to znát:
„Děti, kterým se rodiče věnují, jsou určitě lépe připravené a lépe vybavené do školy. I když rodiče upozorníme, na co by se měl dát důraz, tak ta zpětná vazba tam kolikrát není, vyloženě spoléhají jenom na nás, na učitelky ze školek. A to nestačí,“ upozorňuje Šárka Šaratová.
Jak je současná generace předškoláků připravena na svůj velký den, zjišťovala na Přerovsku Jana Zemková
A co se vlastně od budoucího prvňáčka u zápisu očekává? „Umět fungovat v novém prostředí, mělo by se umět odpoutat od rodičů, mělo by umět navazovat vztahy s vrstevníky,“ říká ředitelka přerovské pedagogicko-psychologické poradny Marie Plánková a pokračuje:
„Dále mají děti docela problémy i s grafomotorikou, s držením tužky, velmi špatně mluví. Rodiče to docela i zanedbávají – není to moc příjemné, dětem se to nelíbí. Ale není jiné cesty, musí se to dělat, ta řeč je opravdu docela špatná.“
Dnešní šestileté děti jsou daleko suverénnější a otevřenější, ovládají počítače i elektroniku. Napadlo by vás, že mají problémy třeba s oblékáním? Postřehy z praxe doplňuje výchovná poradkyně Marcela Mrázková z přerovské Základní školy na Trávníku:
„Znají písmenka, spočítají příklady, ale nejsou schopny si obléknout čepici, zapnout bundu, zavázat botičky. Neumí vydržet bez maminky, nerespektují pravidla – když se baví dospělí, skáčou nám do toho. Je to takový obraz dnešní doby,“ poznamenává výchovná poradkyně.
Dětem, kterým se o zápisu nezadaří, učitelé doporučí vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Tady rodičům mohou navrhnout odklad školní docházky. Rozhodnutí už bude na nich a neměli by ho podle ředitelky poradny Marie Plánkové brát na lehkou váhu:
„První třída je hravá, dítě by mělo zažívat pocity úspěchu. Je to jakýmsi startem do celé devítileté školní docházky. A když ten start začne špatně, tak samozřejmě že to dítě se necítí ve škole dobře, nemá výsledky, nezažívá pocit úspěchu. Já rodičům říkám, raději dvakrát přijďte k nám do poradny, než abyste něco zanedbali,“ dodává Plánková.