Děti v Českém Těšíně čtou v rámci terapie v knihovně pejskům

Městská knihovna v Českém Těšíně nabízí dětem jedinečný zážitek. Už čtyři roky organizuje takzvané Čtení pejskům, které pomocí canisterapie učí děti nestydět se nahlas číst a mluvit. Za originální myšlenkou stojí knihovnice Halina Paciorková, která se nebála psí pomocníky mezi malé čtenáře přivést.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čtoucí děti | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Chtěla jsem spojit dvě terapie, biblioterapii s canisterapií. Málokteré dítě čte rádo před někým jiným. A ještě mnohem horší je číst před kolektivem, i před třídním kolektivem. A pejsek je vlastně takovým katalyzátorem. Máme spoustu případů, kdy dítě přijde a nechce pejskovi číst. Ale po čase se samo hlásí o čtení. Jsou to děti, které třeba nejsou schopny nahlas přečíst jednu větu. A to dítě jde po slabikách, pomaloučku a kolektiv ho bere,“ vysvětluje vedoucí svibického oddělení Halina Paciorková, v čem spočívá kontakt se psem v knihovně.

Lumpík funguje coby canisterapeutický pes dobré čtyři roky. Pes prolamuje bariéry a děti se uvolní. I když někdy to trochu škobrtá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké ovoce vzájemný kontakt člověka a psa nese, se v českotěšínské knihovně ve Svibici přesvědčila redaktorka Petra Štrymplová

Vtáhnout děti do čtení se podle učitelky Jany Walkové podařilo, ostatně tito osmiletí školáci nevidí psa v knihovně poprvé.

„Děti byly zpočátku takové zdrženlivé, měly od pejska odstup. Postupně se seznamovaly, nacházely k němu cestičku a při čtení si některé pejska hladily. Některé si na něj přímo lehly, mazlily se s ním,“ říká učitelka.

„Hodně se mazlí a je to poslušný pes,“ říká Dorotka, co je na čtení se psem nejlepší.

Jaké kvality musí takový psí pomocník mít, objasňuje canisterapeutka Lenka Blachová ze Stonavy:

„Pejsek nesmí být žádným způsobem protivný, musí být klidný a lidi musí mít vyloženě rád. Protože pes, který má rád lidi, má rád děti, je schopen jim něco dávat.“

Pes musí znát základní povely, poslouchat a také snést různé typy lidí. „V momentě, kdy vytahuji dečku, je celý nadšený, začne hopsat,“ popisuje Lenka Blachová, jak se Lump na čtení v knihovně těší.

Děti se také učí, jak se k psům chovat, hlavně k těm cizím na ulici.

Petra Štrymplová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme