Na prodloužené lince metra A cestující uvidí trojlodní Veleslavín i nebe nad Motolem
Čtyřmi novými stanicemi má už brzy projíždět zelená linka pražského metra. Práce na novém více než šestikilometrovém úseku metra A by měly skončit příští rok a hlavní město přijdou na zhruba 22 miliard korun. Přitom asi 7,5 miliardy věnuje z Fondu soudržnosti Evropská unie.
Na nové konečné zastávce Nemocnice Motol by mohli první cestující vystoupit na podzim příštího roku. Projedou se přitom ještě třemi dalšími novými stanicemi Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny.
Všechny tunely i hrubé stavby stanic už jsou v tuto chvíli hotové.
„Tři z nich jsou ražené, ta poslední motolská je budovaná z povrchu ze zajištěné stavební jámy," říká vedoucí přípravy Jan Prosr s tím, že ražby byly kvůli rychlosti vedeny z Vypichu ve dvou směrech zároveň, tedy do Motola a do Dejvické najednou.
O nových stanicích pražského metra linky A natáčela redaktorka Evelyna Kulíšková
Většinu práce přitom odvedly dva razící štíty Adéla a Tonda, kterým daly jména děti z motolské nemocnice. Na trase strhly nejeden rekord.
„S tím, že nejlepší denní výkon, který měla směna, byl 18 metrů," říká stavbyvedoucí David Cyroň a dodává, že dalším unikem štítů je, že vůbec poprvé byly použity při tak rozsáhlé ražbě pod zastavěným povrchem.
A právě složitý zastavěný terén včetně nejednotného podloží, na kterém se hlavní město rozkládá, byla pro stavaře další výzva.
„Když si to vezmeme od Dejvické, tak pod Evropskou tunely stoupají v maximálním možném stoupání 39,5 promile na Červený Vrch, pak až na Veleslavín, z Veleslavína až na Petřiny. Tam se trasa výškově láme a mírně klesá směrem do Motola," popsal Jan Prosr.
Ani tak se ale projektanti vůbec nebáli experimentů. Stanici Nádraží Veleslavín jako jedinou navrhli trojlodní, což byla pro stavaře při práci s razícími štíty TBM zcela nová zkušenost. Konečná v Motole zase bude jako jediná nadzemní a propojená s nemocnicí.
„Bude mít boční nástupiště. Z těch se dostanete eskalátory naopak dolů pod kolejiště do podzemního vestibulu a podchodem do hlavní budovy nemocničního komplexu. Podejdete tím tu frekventovanou ulici Kukulovou. Stanice bude zajímavá ještě tím, že bude zastropená obloukovými nosníky a mezi nimi bude prosklení, takže uvidíte nad sebou nebe,“ dodal vedoucí přípravy.
Na řadě je linka D
V Motole ale plány na prodloužení metra A nekončí. V původním záměru hlavního města měla zelená linka vést až k ruzyňskému letišti. Přednost ale zatím dostalo budoucí metro D z Pankráce do Písnice, které už je v prvotních v přípravách.
O prodloužení podzemky z Dejvic přes Petřiny do Motola rozhodli radní hlavního města na jaře 2010, kdy také začaly první přípravy.