Na prodloužené lince metra A cestující uvidí trojlodní Veleslavín i nebe nad Motolem

Čtyřmi novými stanicemi má už brzy projíždět zelená linka pražského metra. Práce na novém více než šestikilometrovém úseku metra A by měly skončit příští rok a hlavní město přijdou na zhruba 22 miliard korun. Přitom asi 7,5 miliardy věnuje z Fondu soudržnosti Evropská unie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba metra A Dejvická - Nemocnice Motol. Na snímku tunely ve stanici Nádraží Veleslavín

Stavba metra A Dejvická - Nemocnice Motol. Na snímku tunely ve stanici Nádraží Veleslavín | Foto: Mirko Kašpar

Na nové konečné zastávce Nemocnice Motol by mohli první cestující vystoupit na podzim příštího roku. Projedou se přitom ještě třemi dalšími novými stanicemi Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny.

Všechny tunely i hrubé stavby stanic už jsou v tuto chvíli hotové.

„Tři z nich jsou ražené, ta poslední motolská je budovaná z povrchu ze zajištěné stavební jámy," říká vedoucí přípravy Jan Prosr s tím, že ražby byly kvůli rychlosti vedeny z Vypichu ve dvou směrech zároveň, tedy do Motola a do Dejvické najednou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nových stanicích pražského metra linky A natáčela redaktorka Evelyna Kulíšková

Většinu práce přitom odvedly dva razící štíty Adéla a Tonda, kterým daly jména děti z motolské nemocnice. Na trase strhly nejeden rekord.

„S tím, že nejlepší denní výkon, který měla směna, byl 18 metrů," říká stavbyvedoucí David Cyroň a dodává, že dalším unikem štítů je, že vůbec poprvé byly použity při tak rozsáhlé ražbě pod zastavěným povrchem.

A právě složitý zastavěný terén včetně nejednotného podloží, na kterém se hlavní město rozkládá, byla pro stavaře další výzva.

„Když si to vezmeme od Dejvické, tak pod Evropskou tunely stoupají v maximálním možném stoupání 39,5 promile na Červený Vrch, pak až na Veleslavín, z Veleslavína až na Petřiny. Tam se trasa výškově láme a mírně klesá směrem do Motola," popsal Jan Prosr.

Stavba metra A Dejvická - Nemocnice Motol | Foto: Mirko Kašpar

Ani tak se ale projektanti vůbec nebáli experimentů. Stanici Nádraží Veleslavín jako jedinou navrhli trojlodní, což byla pro stavaře při práci s razícími štíty TBM zcela nová zkušenost. Konečná v Motole zase bude jako jediná nadzemní a propojená s nemocnicí.

„Bude mít boční nástupiště. Z těch se dostanete eskalátory naopak dolů pod kolejiště do podzemního vestibulu a podchodem do hlavní budovy nemocničního komplexu. Podejdete tím tu frekventovanou ulici Kukulovou. Stanice bude zajímavá ještě tím, že bude zastropená obloukovými nosníky a mezi nimi bude prosklení, takže uvidíte nad sebou nebe,“ dodal vedoucí přípravy.

Na řadě je linka D

V Motole ale plány na prodloužení metra A nekončí. V původním záměru hlavního města měla zelená linka vést až k ruzyňskému letišti. Přednost ale zatím dostalo budoucí metro D z Pankráce do Písnice, které už je v prvotních v přípravách.

O prodloužení podzemky z Dejvic přes Petřiny do Motola rozhodli radní hlavního města na jaře 2010, kdy také začaly první přípravy.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme