Plzeňský kraj a Bavorsko usilují o zlepšení dopravního propojení obou regionů

Další rozvoj obchodní a hospodářské spolupráce mezi Českou republikou a Bavorskem se neobejde bez zlepšení dopravního spojení. Shodli se na tom zástupci Plzeňského kraje a Bavorska na konferenci ve Folmavě na Domažlicku. V přijaté rezoluci požadují, aby vlády obou zemí urychlily výstavbu nového železničního koridoru mezi Plzní a Mnichovem a vytvořily kvalitní silniční propojení přes hraniční přechod Folmava.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výjezd z nádraží Olbramovice

Výjezd z nádraží Olbramovice | Foto: Pavel Pavlas

„Mezi Českou republikou a Německem se objem obchodní výměny v současné době pohybuje okolo 38 miliard eur. To je ve střední Evropě ohromné a velmi významné. Tento hospodářský rozvoj, který mezi sebou obě země vytvářejí, potřebuje i odpovídající dopravní spojení, aby se k sobě dostali lidé, odborníci a firmy,“ upozorňuje zástupce průmyslové a obchodní komory v Regensburgu Richard Brunner.

Podle něj Německo do konce letošního roku schválí plán dopravních investic do roku 2030. Ten pak bude platit jako zákon. A Bavorsko chce do plánu jako prioritu prosadit železniční koridor ze Schwandorfu k české hranici.

Přehrát

00:00 / 00:00

Plzeňský kraj a Bavorsko usilují o zlepšení dopravního propojení obou regionů. Tématu se věnovala redaktorka Monika Zettlová

„Z našeho pohledu je nejdůležitější železniční spojení, říkáme tomu metropolitní železnice. A jedná se o dvě cesty: jedna vede do Schwandorfu z Norimberku a druhá z Mnichova. Ve Schwandorfu se obě větve spojí a pokračují dále přes Furth im Wald a Plzeň do Prahy,“ přibližuje Richard Brunner.

Na české straně je železniční koridor hotový z větší části jen mezi Prahou a Plzní. Dál na hranici ale kvalitní železniční spojení podle poradce Plzeňského kraje pro dopravu Ivana Kaliny chybí.

„Propustnost té železnice, její trasa, která je velmi křivolaká, neumožňuje, aby tam protekl větší proud toho nákladu. A z toho důvodu to odchází přes Prahu, Děčín, Drážďany, na Hof a dolu na Regensburg, což je naprosto absurdní a vede k tomu, že firmy potom využívají více silniční dopravu než železniční,“ uvádí Ivan Kalina.

Nedostatečné je i silniční spojení

A ani silniční spojení mezi Bavorskem a Českem už podle zástupců obou regionů nedostačuje. Němci letos dokončí tříproudou silnici z Chamu k hraničnímu přechodu Folmava a do budoucna plánují její rozšíření až na čtyřpruh. Plzeňský kraj se podle radního pro dopravu Jaroslava Bauera (ČSSD) obává, že navazující silnice na české straně nebude nárůstu dopravy stačit.

„Nejméně 10 let upozorňuji na to, jakým způsobem se ta přeshraniční situace vyvíjí, bohužel dodnes to bylo bez jakékoliv reakce ministerstva dopravy. Německá strana má v plánu tuto silnici přebudovat na čtyřpruh, což by zásadním způsobem změnilo dopravní poměry na hraničním přechodu Folmava a troufám si říct, že po dokončení tohoto čtyřpruhu by zde následoval i dopravní kolaps,“ říká radní Bauer.

Zástupci Plzeňského kraje a Bavorska požadují po české a německé vládě, aby se problémem nevyhovujícího dopravního spojení mezi oběma regiony začaly urychleně zabývat. Podle informací plzeňského hejtmanství by se ministři dopravy České republiky a Německa měli sejít už za měsíc.

Monika Červená Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme