V metru se mění 35 let staré výhybky, při práci je nutná milimetrová přesnost

Zhruba polovinu práce mají za sebou dělníci a technici v podzemí linky A pražského metra. Provoz na druhém nejstarším úseku je druhý den přerušený kvůli výměně výhybek ve stanicích Náměstí Míru a Dejvická.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dělníci vyměňují 35 let starou výhybku ve stanici metra A Dejvická během výluky celé trasy

Dělníci vyměňují 35 let starou výhybku ve stanici metra A Dejvická během výluky celé trasy | Zdroj: ČTK

Vyměňují desítky metrů kolejnic, těžkých pražců a stovek tun kameniva – navzdory 21. století většinou ručně, jen štěrk přiveze a odveze malý bagr. Tak to vypadá v podzemí ve stanici metra Dejvická, kde na střídačku po dvanácti hodinách pracuje dvacet dělníků.

„Dneska je ve fázi, kdy probíhá montáž železa, dojde ke smontování výhybky a večer k podbití. Abychom měli zítra čas na systémy a výhybka byla v pondělí ráno sjízdná a soupravy mohly jezdit,“ vysvětluje šéftechnik Ondřej Krulikovský.

Přehrát

00:00 / 00:00

V podzemí stanice metra Dejvická natáčela redaktorka Květa Moravcová

„Výhybky jsou povětšinou skoro 40 let staré, z doby, kdy se metro budovalo. Jde hlavně o štěrk, který je znehodnocený, špinavý od různých olejů. Dochází k drcení kameniva, takže neplní svou funkci a nedrží geometrii koleje,“ popisuje Krulikovský.

Dochází také k vyhnívání dřevěných pražců a na konci životnosti je po třech desítkách let provozu i samotné „železo“.

Při výměně výhybky je podle něj klíčová maximální přesnost. „Musíme se trefit do starého stavu, rozchody se dělají na milimetry, s tolerancí plus minus dva milimetry. I když se dělá s kolejnicemi a s těžkým materiálem, tak je výsledek velice přesný,“ říká technik.

I proto se výměna obou výhybek ve stanicích Dejvická a Náměstí Míru připravovala nejméně čtvrt roku. Kdyby totiž technici udělali ve výpočtech chybu, metro by v pondělí ráno nevyjelo.

Dělníci vyměňují 35 let starou výhybku ve stanici metra A Dejvická během výluky celé trasy | Foto: ČTK

„Výhybka má v konstrukci dané rozchody a míry, takže ty se musí dodržet. Metro v pondělí vyjede, zatím to tak vypadá, snažíme se pro to všechno udělat. Už jsme letos dělali dvě výluky, takže určitě to zvládneme,“ věří šéftechnik Ondřej Krulikovský.

Další výhybky by se měly měnit v pražském metru příští rok, kdy cestující čekají tři výluky na trase C.

Květa Moravcová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme