Pstruzi na pervitinu? Ve vodě s drogou mají abstinenční příznaky, hůř se množí i brání

Pstruzi, kteří byli dlouhodoběji vystaveni působení pervitinu, místo čisté vody preferovali vodu s drogou. A touha po droze může převládnout i nad touhou získat vhodného partnera. Vyplývá to ze studie českých odborníků, která vyšla v odborném časopise Journal of Experiment Biology. Pervitin vybrali vědci proto, že jeho užívání celosvětově roste.

Pstruh obecný

„Zvířata se mohou začít chovat úplně jinak, než je jim jim přirozené,“ říká autor studie. | Zdroj: Unsplash | CC0 1.0

Vědci u ryb pod vlivem drogy pozorovali menší aktivitu i jakési abstinenční příznaky. „Ve chvíli, kdy jsme rybám odepřeli k pervitinu přístup, vyhledávaly jeho zdroj,“ popisuje změnu v chování ryb hlavní autor studie Pavel Horký, behaviorální ekolog z České zemědělské univerzity.

Jak se chovají pstruzi, když jsou ve vodě drogy? Odpoví rozhovor Martiny Maškové s biologem Pavlem Horkým

S kolegy vystavil ryby koncentraci 1 mikrogram pervitinu na litr, což není typická koncentrace této drogy v řece. Odborník ale upozorňuje na rizika spojená s tím, když jsou ryby vystaveny působení drog opakovaně. Hladiny chemikálií v řece se přitom během roku mění.

„Zvířata se mohou začít chovat úplně jinak, než je jim přirozené. Touha po droze u nich může převládnout nad touhou získat vhodného reprodukčního partnera, zdroj potravy, ukrýt se před nepřízní počasí nebo před predátorem,“ varuje Horký.

Včely alkoholičky? Výzkum jejich abstinenčních příznaků může pomoci s pochopením závislostí u lidí

Biolog poukazuje také na dřívější práci kolegů, která prokázala růst koncentrace pervitinu v řekách v době konání hudebních festivalů. „Když lidé užívají drogy rekreačně, tak se pak projeví třeba víkendový nárůst těchto látek v koncentracích,“ vysvětluje Horký.

Změna pohlaví

Zvláště Evropská unie se snaží docílit toho, aby se čištění odpadních vod v členských zemích včetně Česka zlepšovalo. Pavel Horký ale upozorňuje, že to není snadné technologicky ani finančně.

„Lidé by měli přestat nadužívat léčiva. Tím se sníží vstup do čističek a vliv na vodní ekosystémy,“ doporučuje vědec.

Ryby, které žijí v blízkosti čistírny odpadních vod, jsou vystaveny účinku desítek až stovek dalších chemikálií včetně antidepresiv. Už několik let je známo, že například hormony z antikoncepce mění pohlavní preference ryb. Ty se pak při výběru partnerů zaměřují na obě pohlaví.

V řekách se vyskytují například i běžné léky proti bolesti, kofein nebo látky používané ve veterinární medicíně. „Je to koktejl, dábelská směs biologicky aktivních sloučenin,“ upozorňuje Horký s tím, že tyto látky působí na organismus i v menších dávkách.

Poslechněte si celý rozhovor Martiny Maškové s Pavlem Horkým.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít