Britské festivaly se přizpůsobují generaci Z. Mladí pijí stále méně, zvyšuje se poptávka po nealku

Bláto, děravé stany a přehnané flámování bývaly nedílnou součástí britských hudebních festivalů. Vzhledem k tomu, že jejich cílovou skupinou je nyní generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, se ale organizátoři musejí přizpůsobit a nabídnout nealkoholické pivo i ukázněnou atmosféru, napsal list The Times.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Papa Roach rozhýbali dav až do zadních řad

Loni v létě prudce vzrostla poptávka po nealkoholických nápojích na různých akcích, včetně festivalů (ilustrační foto) | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Alkohol u mladších skupin není nutně považován za cool,“ řekl John Rostron, šéf Asociace nezávislých festivalů (AIF), která zastupuje více než 100 akcí v Británii. „Když jsem byl mnohem mladší, bylo by pro mě dost těžké jít ven a nepít. Myslím, že v dnešní době už to tak úplně neplatí,“ dodal.

Členové asociace letos žádali o doporučení, kde odebírat nealkoholické nápoje více než kdy dříve, uvedl Rostron. Společnost Carlsberg, jejíž nápoj Brooklyn Pilsner byl jmenován oficiálním pivem letošního Glastonbury, uvedla, že střídmost je nyní v módě jako nikdy předtím.

Loni v létě prudce vzrostla poptávka po nealkoholických nápojích na různých akcích, včetně festivalů, a mladší generace „jsou jednou z klíčových demografických skupin“, které je kupují, uvedl John Clements, který ve společnosti Carlsberg vede oddělení marketingu.

Vliv sociálních sítí

Částečným důvodem střídmosti generace Z je skutečnost, že zážitky z večírku málokdy zůstanou jen mezi jeho účastníky. Starší generace mají na mladické eskapády pouze mlhavé vzpomínky, ale Rostron se domnívá, že zvěčnění noční zábavy na sociálních sítích způsobilo, že je pro mladé lidi stále obtížnější se odvázat.

„Když mají lidé v ruce neustále chytrý telefon, chtějí si udržet určitou kontrolu nad tím, jak vypadají,“ řekl Rostron. „Nepít vůbec nebo méně zaručuje, že se vaše chyby nebo trapné zážitky ze ztráty zábran nedostanou ven,“ dodal.

Další příčinou jsou rostoucí životní náklady. Většina festivalů určuje limit na množství alkoholu, které si s sebou návštěvníci mohou přinést. Drahé nápoje na baru mohou mladší lidí odradit od toho, aby si dali více než pár piv.

Tři nealkoholická piva

Organizátoři festivalu Parklife, který se tento měsíc konal v Manchesteru, zjistili, že každý třetí fanoušek na akci dorazil se záměrem nepít alkohol. „Poprvé jsme na menu měli tři varianty nealkoholického piva. Stalo by se to před deseti lety? Ne. Na festival byste se šli opít do němoty,“ řekl spoluzakladatel festivalu Sacha Lord.

Největší britská studie o pití alkoholu v roce 2019 zjistila, že mezi lidmi ve věku 16 až 25 let je nejvíc abstinentů. Z průzkumu, který provedla společnost DrinkAware, vyplynulo, že 26 procent příslušníků generace Z nepije. Nejvíc naopak alkoholu holdují lidé ve věku 55 až 74 let.

Pětadvacetiletá Hannah Coxová přestala pít zhruba před rokem a půl poté, co si uvědomila, že alkohol a nekvalitní spánek na ni silně působí. Chození na akce za střízlivá jí nepřipadá o nic méně zábavné, než když na nich pila. „Líbí se mi, že si teď pamatuju všechno z předchozího večera a neříkám nic, za co bych se druhý den mohla stydět,“ řekla.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme