Antimonopolní úřad rozhodne o soutěži na mýtné do týdne
O případném zrušení tendru na mýtné nerozhodne antimonopolní úřad dřív, než 26. ledna. Stížností neúspěšných uchazečů na sporný verdikt ministerstva dopravy, podle kterého by měla systém mýtného vybudovat firma Kapsch, totiž přibývá. Spekulace tisku o tom, že by ÚHOS měl už v pondělí tendr zrušit, jsou podle předsedy úřadu Martina Peciny nepravdivé.
Úřad měl původně rozhodnout 23. ledna. Termín se však posunul kvůli tomu, že ÚOHS dostal v úterý od společnosti Autostrade doplnění návrhu na přezkoumání rozhodnutí.
"S tímto doplněním návrhu musí být dle zákona seznámen zadavatel a z tohoto důvodu nemůže úřad zkrátit lhůty pro vydání rozhodnutí tak, jak se dříve očekávalo. Definitivní prvostupňové rozhodnutí bude ve věci mýtného vydáno nejpozději do 26. ledna letošního roku," potvrdil Radiožurnálu Filip Vrána z tiskového odboru ÚOHS.
Tento termín by ještě ministerstvu dopravy stačil na uzavření smlouvy s dodavatelem systému tak, aby začal fungovat od ledna 2007. Hospodářské noviny ale s odvoláním na utajený zdroj informovaly, že antimonopolní úřad tendr nejspíš zruší.
To ale předseda úřadu Martin Pecina v rozhovoru pro Radiožurnál popřel. Ještě dnes úřadu přišlo doplnění návrhu firmy Damovo, která je součástí sdružení Mytia, a vyjádření ministerstva dopravy. "Čili dneska hovořit o tom, že v pondělí vydáme rozhodnutí, a případně jaké bude, je směšné a ten zdroj evidentně byl informován špatně," řekl Pecina.
Ministerstvo dopravy minulý týden antimonopolní úřad vyzvalo, aby zrušil předběžné opatření, které ministru Milanu Šimonovskému zakazuje uzavřít smlouvu na výstavbu a provoz mýtného se společnosti Kapsch. To však předseda úřadu odmítl.
V případě zrušení tendru by se systém mýtného rozjel nejdříve od roku 2008. Nový systém totiž nelze spustit v průběhu roku, ale vzhledem k existenci jiného typu zpoplatnění dálničními známkami jen od začátku roku. Podle mluvčí ministerstva Marcely Žižkové by roční zpoždění přišlo stát na 10 až 14 miliard korun, které má v mýtném vybrat.
Zařízení na mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určilo cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD.
Ministerstvo dopravy tři nabídky vyloučilo z formálních důvodů a zvítězil Kapsch. Jako první si na mýtný tendr stěžovalo sdružení Mytia kvůli tomu, že jeho nabídka nebyla hodnocena. Autostrade napadla proces hodnocení nabídek v soutěži. Ten prý odporuje zákonům republiky i regulím Evropské unie. Názory hodnotící komise totiž měly být podle firmy ovlivňovány neznámými poradci.
Ministr Milan Šimonovský je ale přesvědčený, že o vítězi tendru rozhodl resort dobře. "Mě také mrzí, že jsme nevybírali z více nabídek, ale odborníci a konečně členové komise jednoznačně seznali, že by bylo proti zákonu, kdybychom nevyloučili ty uchazeče, kteří nesplnili zadávací podmínky," uvedl Šimonovský.
V první fázi se má mýtné začít vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací od kamionů nad 12 tun. O rok později ministerstvo dopravy předpokládá rozšíření systému i na vybrané tahy 1. třídy. Celkem má být zpoplatněno přes 2000 km silnic a dálnic.