Odpad do malešické spalovny by mohly vozit speciální tramvaje. Město nechá vypracovat studii

Hlavní město zvažuje možnost využít ke svozu odpadu do spalovny v Malešicích nákladní tramvaje. Jak ve středu prozradil mluvčí městské firmy Pražské služby Radim Mana, odborníci z ČVUT nyní pracují na zhodnocení, zda by napojení spalovny na městský kolejový systém bylo ekonomicky a technicky proveditelné a přínosné. Výsledky by měly být na konci roku, záviset na nich bude i případné rozhodnutí vedení města ohledně zahájení přípravy projektu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

T3 Coupé tramvaj, I.P.Pavlova

Tramvajová doprava v Praze (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Návrh tzv. cargo tramvaje počítá s tím, že by speciálně upravené soupravy svážely odpad v nočních hodinách v hermeticky uzavřených obalech z několika sběrných míst na okrajích metropole.

Plán zmiňuje i územní studie okolí spalovny v Malešicích, kterou připravuje magistrát. Podle té by se tramvajová trať měla v budoucnu prodloužit ze zastávky Ústřední dílny DP přes Štěrboholskou spojku k obchodnímu centru Europark. Odtud by následně mohla pokračovat k nedaleké spalovně.

Brno testuje ‚trojčata‘. Cestující se mohou svézt netradiční tramvají se třemi vozy

Číst článek

O tom, zda se projekt uskuteční, podle Many zatím nebylo rozhodnuto. „Nyní se prověřuje technická a ekonomická proveditelnost,“ uvedl mluvčí s tím, že zhodnocení experty poskytne podklady pro případné politické rozhodnutí.

To potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Opatření dáme přednost teprve tehdy, když se prokáže nezpochybnitelný ekonomický nebo environmentální přínos takového projektu,“ sdělil.

Doplnil, že o využití nákladních tramvají i pro jiné účely se neuvažuje, protože kolejová síť je již vytížena městskou hromadnou dopravou.

Rozšíření spalovny

„Mimo noční období není kapacita pro stání mimo zastávky pro nakládku nebo vykládku zboží nebo jiného nákladu. Bylo by tak nutné budovat nové odstavné koleje, což je procesně náročné,“ uvedl. Dodal, že podle názoru vedení města je lepší úsilí a finance věnovat do projektování nových tramvajových tratí pro cestující, kteří nyní musí využívat přeplněné autobusové linky.

K problematice tzv. city logistiky, tedy zásobování a pohybu zboží ve městě, nedávno Institut plánování a rozvoje vytvořil zvláštní studii. Týká se například vhodného rozmístění překladišť tak, aby se různé druhy nákladní dopravy po městě pohybovaly co nejefektivněji a co nejméně zatěžovaly dopravní infrastrukturu.

Spalovnu v Malešicích provozují Pražské služby, které stoprocentně vlastní město. Začala fungovat v roce 1998 a v současné době má kapacitu zpracovat asi 330 000 tun odpadu ročně. Pražské služby nyní vyměňují kotle, ve kterých se odpad spaluje. Zatím byl vyměněn jeden, celková modernizace za 2,8 miliardy korun by měla být hotova v roce 2023 a zvýšit kapacitu provozu na 394 000 tun odpadu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme