Větší bezpečnost pro chodce, více parkovacích míst. V Brně přibývá omezení rychlosti na 30

V desítkách brněnských ulic se za poslední dva roky objevily dopravní značky, které omezují rychlost na maximálně 30 kilometrů za hodinu. Podle radnic městských částí i podle magistrátu změna zvyšuje bezpečnost chodců a cyklistů. Zároveň ale může umožnit vytvoření nových parkovacích míst.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Brně přibývá míst s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině. | Foto: Fotobanka Pixabay | Zdroj: Pixabay

V současné době jsou značky omezující maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině na 161 místech v Brně. Oproti roku 2015 je to o 34 značek víc, což je nárůst o víc než čtvrtinu. O jejich umístění žádají buď radnice městských částí, anebo přímo občané. Jejich podněty potom řeší magistrátní odbor dopravy.

Kde má policie měřit rychlost? Češi mohou na internetu navrhovat problematická místa

Číst článek

Důvodů pro toto omezení rychlosti je podle radnic několik. Jedním z hlavních je bezpečnost. Zóny s třicetikilometrovou rychlostí vznikají třeba ve vedlejších ulicích uvnitř obytných celků. Anebo v jednosměrných ulicích, kde pak můžou cyklisté jezdit i v protisměru.

Snížení rychlosti také může navýšit počet parkovacích míst v ulicích. Je to ale spíš teoretická myšlenka, která počítá pouze s legálními parkovacími místy.

Podle zákona totiž auta nesmí parkovat blíž než pět metrů od křižovatky. Technické normy jsou ještě přesnější a přesně definují tuto hranici právě v závislosti na rychlosti vozidel. Čím nižší rychlost je, tím blíž křižovatce je možné parkovací místo vyznačit. Vysvětluje Jan Kaucký z odboru dopravy brněnského magistrátu.

Na dalších úsecích D1 se měřit rychlost zatím nebude. Antimonopolní úřad zrušil tendr na přístroje

Číst článek

„Když se vykreslí ty parkovací místa vodorovným značením, tak se musí taky prověřit rozhledové poměry na křižovatkách, a v případě té rychlosti 30 km/h jsou ty rozhledové trojúhelníky menší, takže jedno, dvě místa tam mohou přibýt," vysvětluje Radiožurnálu Jan Kaucký z odboru dopravy brněnského magistrátu.

Pohled do reality ulic ale takto optimistický není. Už teď na mnoha místech řidiči nedodržují ani tu pětimetrovou hranici, protože parkovacích míst je nedostatek.

A to je taky argument spolku Brno autem, který hájí práva řidičů ve městě. Podle předsedy spolku Jana Mandáta nemá to opatření smysl, protože v úzkých a nepřehledných ulicích řidiči stejně jezdí pomaleji bez ohledu na dopravní značení. Zpochybňuje taky údajný ekologický přínos tohoto opatření.

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme