Murdoch junior prý neříkal před parlamentním výborem pravdu

Předseda koncernu News International James Murdoch ve své výpovědi v případu skandálních odposlechů údajně lhal. Toto obvinění proti Murdochovi vznesli dva bývalí zaměstnanci koncernu. Syn magnáta Ruperta Murdocha to ale odmítá. Parlamentní komise po něm přesto požaduje vysvětlení.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

James Murdoch před parlamentním výborem | Zdroj: ČTK

James Murdoch v úterní výpovědi před parlamentním výborem řekl, že si nebyl vědom e-mailu, který naznačoval, že odposlechy v redakci nedělního bulvárního listu News of the World nebyly prací jen jednoho redaktora, ale byly širšího rozsahu.

Nyní bývalý šéfredaktor News of the World Colin Myler a bývalý šéf právního oddělení koncernu News Internaitonal Tom Crone prohlásili, že Murdocha o dotyčném e-mailu informovali.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu mluvili ve Světě o druhé londýnský spolupracovník ČRo Ivan Kytka a spolupracovnice ČRo v Sydney Pavla Hůlová

Murdoch zareagoval slovy, že na své výpovědi trvá. Předseda parlamentního výboru pro kulturu, média a sport řekl BBC, že výbor Murdocha požádá, aby svou výpověď upřesnil v písemném podání s uvedením dodatečných informací. Murdoch už slíbil, že to učiní.

Jak ve Světě o druhé připomněl londýnský spolupracovník ČRo Ivan Kytka, James Murdoch nastoupil jako hlavní manažer News International v roce 2008, poté, co poprvé celý skandál vyplul na povrch.

„Připadl mu vcelku nelehký a nevděčný úkol zajistit mimosoudní vyrovnání s oběťmi odposlechů, o kterých se už tehdy vědělo. Jedním z těch, který chtěl žalovat News International a který měl nárok na mimosoudní vyrovnání, byl šéf Asociace profesionálních fotbalistů Gordon Taylor.“

„Ten přijal mimosoudní vyrovnání 6000 liber, a když právní oddělení News International celou záležitost řešilo, tak mělo poslat Jamesi Murdochovi e-mail s varováním, že nejde o jediný případ, že nelegální odposlechy schránek mobilních telefonů jsou v redakci endemické a že tedy on jako šéf organizace se musí připravit na další žaloby,“ poznamenal Kytka.

Lidé, kteří teď upozornili na to, že Murdoch před výborem nevypovídal pravdu, podle Kytky velice dobře věděli o tom, co se v redakci dělo. „Nemůže být pochyb o tom, že jejich výzva Murdochovi, aby přiznal pravdu, má svou politickou a právní váhu.“

Na skandál reagují i australští politici

Australská vláda mezitím oznámila, že v reakci na skandál kolem odposlechů ve Velké Británii zvažuje posílení zákonné ochrany soukromí osob. Podle Canberry by měla usnadnit trestní stíhání sdělovacích prostředků. Australská média vzápětí varovala, že reforma může poškodit svobodu slova v zemi.

Podle spolupracovnice ČRo v Sydney Pavly Hůlové sledují Australané vývoj událostí kolem Murdochova mediálního impéria velmi zblízka, a to mimo jiné proto, že Rupert Murdoch z Austrálie pochází a jeho impérium tam vlastní řadu deníků. „Jeho média tady mají rozhodně vliv a bezesporu pomáhají formovat názory Australanů. Není proto divu, že vývoj kolem odposlechů se sleduje velmi bedlivě.“

Kromě volání po změně legislativy ohledně ochrany soukromí se v Austrálii už také objevily návrhy na prošetření praktik v místních médiích. Podle Hůlové ale není jasné, na co by se takové přezkoumání mělo přesně zaměřit.

„Vládní politici v čele s ministerskou předsedkyní mluví o tom, že jsou média předpojatá, ve smyslu politické předpojatosti, mluví se o úpravě legislativní ochrany soukromí, mluví se i o tom, jak je to vlastně s vlastnictvím médií. Naproti tomu někteří představitelé opozice nevidí k prošetřování médií jako takových zas tak vážný důvod a připomínají, že vláda teď čelí intenzivní kritice vzhledem ke kontroverzi ohledně zdanění emisí,“ uvedla Hůlová ve Světě o druhé.

Milan Kocourek, Pavla Hůlová, Ivan Kytka, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme