Podle Hospodářských novin se na dopravní podnik a Prahu, jejíž firma Operátor ICT kartu spravuje, obrátili dědici architekta Jaroslava Otruby s tím, že motiv použily v rozporu s autorskými právy.
Zájemci o kartu si ji mohou nechat vystavit na zákaznických přepážkách Lítačky ve Škodově paláci a na dalších sedmi prodejních místech, která slouží i jako kontaktní místa Lítačky v Praze.
Ostrou debatu vyvolal nákup jízdenek přes aplikaci PID Lítačka. Lidé se zaplaceným lístkem totiž musí počkat dvě minuty, než začne platit. Někteří už kvůli několika vteřinám dostali pokutu.
„Bavíme se o úseku Smetanova nábřeží plus části Křižovnické ulice a o malých náměstích. Na Malé straně to je ulice Karmelitská plus uličky a náměstíčka, kam se dostanete přes ni,“ jmenuje.
Organizátor pražské hromadné dopravy ROPID odmítá změnu, která by umožnila vyřídit dětskou tramvajenku online, aniž by rodiče museli posílat fotku rodného listu dítěte.
„Pro nás je teď zásadní vyřešit problém příliš drahého měsíčního kuponu ve srovnání s ročním kuponem,“ říká pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Zdražení jízdného nepodporuje.
Současná pražská koalice přišla s poměrně překvapivým nápadem. Náměstek pro dopravu ze sdružení Praha sobě Adam Scheinherr navrhnul zvýšení ceny kupónů pražské MHD.
Navržené zdražování o korunu denně by mělo podle Scheinherra tento trend stabilizovat a zajistit, aby tržby reflektovaly růst nákladů. Klub Prahy Sobě návrh opírá o materiál Ropidu a Deloitte.
Pražská městská firma bude i nadále po lidech žádajících o dětskou tramvajenku online vyžadovat sken rodného listu. Primátor Hřib tvrdí, že důvodem je větší ochrana soukromí dětí.
Pražská městská firma Operátor ICT žádá od rodičů, aby při pořizování dětské tramvajenky přes internet nahráli rodný list dítěte a fotografie své občanky. Podle expertů je to ale zakázaná praxe.
Pokud chcete dítěti vyřídit tramvajenku přes internet, musíte do webového formuláře nahrát fotografii své občanky a rodný list potomka. Na výdej parkovací karty zase potřebujete rodné číslo.
„V současné době máme asi 90 tisíc karet opencard s nahraným kuponem. To znamená, že výměna a vypršení platnosti bude postupná,“ vysvětlil Vladimír Bláha z městské firmy Operátor ICT.
Vyřešit problém s nahráváním není podle deníku E15 vůbec jednoduché. Informační linka provozovatele Lítačky je přetížená a na e-maily operátoři odpovídají za desítky hodin.
„Intenzivně pracujeme s dodavateli na odstranění chyby, která není zcela na straně systému dopravního podniku,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Kvůli přílišné čistotě marodí víc dětí, píší Lidové noviny. A regionální Deník informuje, že v Liberci končí noční linky. Více v přehledu tisku, který sestavil Radiožurnál.
Praha připravuje digitální verzi Lítačky, podrobnosti v E15. Právo pak varuje před podvodníky využívajících ojetiny. A Česko prozkoumá účinky látky z lysohlávek na depresi, píší Hospodářské noviny.
Policisté u sběratelů zbraní pátrají po částečně znehodnocených samopalech ze Slovenska. Lítačku nahradí od příštího roku platební karta. A roste počet mužů s anorexií nebo bulimií.
Praha konečně ví, kolik platí za novou tramvajenku Lítačku. Vedení města totiž předložilo po šesti měsících pilotního provozu první analýzu nákladů. Z ní vyplývá, že vývoj a pořízení nové karty město stálo 8,2 milionu korun a měsíční provoz zatím vychází na 4,4 milionu. Analýzu, kterou má Český rozhlas k dispozici, budou ve čtvrtek projednávat šéfové zastupitelských klubů na magistrátu.
Noví uživatelé karty Lítačka, která má v Praze postupně nahradit jinou kartu opencard, mají problémy s přehráním kuponů ze starých karet na nové. Vypadávají validátory.
Za vydání Lítačky na počkání si cestující v Praze připlatí, za svou první kartu vydají oproti současnosti dvojnásobnou částku, tedy 200 korun. Při standardní době vydání už budou ceny poloviční, nejlevněji by pak mělo vyjít objednání karty přes internet. Online objednání bude také jediná cesta, jak si bezplatně vyměnit kartu s končící platností za novou. Změny platí od 1. srpna.
Karta Lítačka může stát Prahu podle opozice ročně víc, než se plánovalo. Karta slouží jako tramvajenka a město za ni chtělo původně dát deset milionů korun. Jiří Nouza z opoziční TOP 09 ale na dnešním jednání zastupitelstva upozornil, že náklady se vyšplhají až na 80 milionů.
Název pražského dokladu, který nahradí Opencard, ukrývá velké množství jiných významů. Jako lítačka byla označována vojenská policie. V dopraváckém slangu šlo o čety výhybkářů nebo pohotovostní čety, které vyjížděly opravovat tramvaje na trati. Lítačka je také označení vozidla záchranné služby, lítačky jsou dveře a lítačka je i nespisovný název pro průjmové onemocnění.
Cestující v Praze mohou ode dneška využívat Lítačku. Nová karta v městské hromadné dopravě postupně nahradí problematickou opencard, kvůli které Praha vede několik soudních sporů. Magistrát začal vydávat Lítačku ráno ve Škodově paláci na jedenácti přepážkách.
Třetinu společnosti XT-Card, která pro Prahu vyvinula novou tramvajenku Lítačku, koupila finanční skupina J&T. Českému rozhlasu to potvrdila mluvčí investora Monika Veselá. J&T tím získala přístup nejenom k Lítačce, ale také k dalším, jako je zákaznická karta Českých drah nebo plzeňská tramvajenka.
Ve sporu o pražskou opencard přibudou další dvě soudní řízení. Prahu žaluje společnost eMoneyServices (EMS), a to kvůli zavedení nového projektu Lítačka. Podle firmy, která vlastní práva k opencard, město údajně okopírovalo její systém. Žalobu dnes podalo i hlavní město, které se u soudu chce domoci výroku, že práva společenosti EMS neporušilo.
Nová karta pro MHD v Praze, která nahradí opencard, se bude jmenovat Lítačka. Pro tento název se v průzkumu, který si magistrát zadal, vyslovilo 52,56 procenta lidí. Dvouslovné názvy byly příliš dlouhé a tramvajenka neprošla kvůli tomu, že karta neslouží pouze pro jízdu tramvají. Pilotní projekt město spustí 1. března.
Pražská městská firma Operátor ICT zahájí pilotní projekt, na jehož konci má být nový odbavovací systém a čipová karta na MHD zvaná Lítačka. Pokyn k tomu dnes dala nekompletní městská rada. Na dotaz agentury ČTK to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Výsledky pilotního projektu, který má nahradit problematickou kartu opencard, firma předloží do konce června.