Experti navrhují snížit daň z nafty, stát by prý vydělal. Kalousek to odmítá
Stát potřebuje zvýšit rozpočtové příjmy, a tak znovu ožívá diskuze o spotřební dani z pohonných hmot. Podle některých odborníků totiž stát kvůli vysoké dani paradoxně získává menší příjmy než dřív, protože například kamiony raději tankují mimo Česko. O tom, jaké nastavení spotřební daně by ekonomice pomohlo, budou dnes diskutovat odborníci z resortů dopravy a financí, zástupci dopravců a ekonomové.
Nižší spotřební daň na naftu by se podle výpočtů odborníků vyplatila nejen státnímu rozpočtu, ale i domácnostem a podnikové sféře. Stejné kritérium však neplatí pro spotřební daň na benzín.
„Aby se dopravci k českým pumpám vrátili, myslím si, že by ten cenový šok musel být poměrně výrazný – snížení spotřební daně minimálně o 1,50 až 2 koruny za litr,“ míní Aleš Rod z národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.
Pohled nezávislého odborníka na spotřební daň z motorové nafty přinesl do Ranního interview Aleš Rod z VŠE
Rod považuje za optimální nastavit spotřební daň na absolutním minimu, které nám dovoluje Evropská unie, což je snížit ji o nějakých 2,50 koruny na litr:
„Ono by to neznamenalo okamžitý pozitivní impuls pro státní rozpočet, protože dopravci by se vraceli velmi pomalu. Nicméně když se podíváme, jak strategickou komoditou je motorová nafta, podle mého názoru by se tento cenový impuls projevil nejenom do cen motorové nafty, ale i do hospodářského růstu a do cen ostatního zboží.“
Jako příklad pružného nastavování spotřební daně na pohonné hmoty uvádí Belgii a Slovinsko. Tam funguje systém takzvané plovoucí daně – sazbu tam nestanovuje velmi zdlouhavý zákonodárný proces, ale vyhláška ministerstva financí reagující na vývoj různých faktorů – vývoje v ekonomice nebo v zahraničí.
„Oni jsou schopni z týdne na týden měnit sazbu daně a tak inkasovat vždy maximum do státního rozpočtu,“ upozorňuje Rod.
Ministr financí Miroslav Kalousek ale všechny návrhy na snížení spotřební daně na pohonné hmoty odmítá. Obává se, že by k vyšší poptávce po benzinu a naftě nevedly.
„Pro veřejné rozpočty by to znamenalo obrovskou ztrátu, větší než 10 miliard. A nevěřím, že by přinesl do cenového vývoje benzinu a nafty nějakou významnou změnu, možná by došlo ke krátkodobému zlevnění,“ tvrdí Kalousek.
Ministerstvo financí se také obává, že po snížení spotřební daně by si čerpadláři zvedli marže, a tak by se konečná cena pro spotřebitele stejně nesnížila.
Podle Roda je to spekulace: „Za prvé my v České republice bohužel nemáme zkušenosti se snižováním spotřební daně a s tím, jak se zachová trh. A za druhé, když se podíváme na empirická data za posledních několik let, je naprosto zřetelné, že finální cena motorové nafty, ale i benzinu, naprosto přesně kopíruje vývoj ceny ropy na burze v Rotterdamu a velkoobchodní ceny pohonných hmot. To, že by si čerpadláři přilepšovali na úkor zákazníků nebo jiných prvků distribučního řetězce, můžeme vyloučit.“
Spotřební daň z pohonných hmot přináší do státního rozpočtu kolem 80 miliard korun ročně. Před dvěma lety byla zvýšena na zhruba 48 procent, vedlo to ale k tomu, že část řidičů raději tankuje za hranicemi. A tak klesá i vybraná daň, za první pololetí letošního roku meziročně o víc než dvě procenta. Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia stát přichází na dani ročně o asi osm miliard korun.
Nižší daň se na cenách projeví
Podle nejnovějších údajů ze závěru minulého týdne se cena Naturalu dostala na 36 korun 53 haléřů, nafta je o haléř dražší. Navzdory současnému poklesu ale vysoká daň vede řidiče k tomu, že tankují v zahraničí.
V poslanecké sněmovně se dnes konala debata o tom, jak vysoká spotřební daň by ekonomice pomohla.
O cenách pohonných hmot hovoří náměstek ministerstva financí Ladislav Minčič a viceprezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Jiří Povolný
„Při jednání bylo formulováno, že vysoká spotřební daň pohonných hmot není rozhodně tím, co by mělo být považováno za hnací motor naší ekonomiky,“ uvedl první náměstek ministerstva financí Ladislav Minčič.
Ten také připouští, že výše spotřební daně v České republice vede k tomu, že velká část našich autodopravců tankují jenom minimálně na našem území. „Naši daňoví poplatníci odvádějí část daní do rozpočtu sousedních zemí,“ říká.
Očekávané zvýšené výnosy do státního rozpočtu se na základě zvýšení spotřební daně nekonají. „Pokud chceme zachovat svojí konkurenceschopnost, tak významné tankování provádíme v zahraničí,“ říká viceprezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Jiří Povolný.
Ministerstvo financí na návrhy na nižší spotřební daně z pohonných hmot namítá, že není jasné, jaký by byl rozpočtový dopad takového manévru. „Otázka je, do jaké míry se to promítne do cen. Já jsem ochoten připustit, že takřka úplně,“ říká Minčič.
S tím souhlasí i Povolný, podle kterého například ředitel Benziny nebo Sdružení čerpadlářů Čech a Moravy se ve sněmovně vyjádřily, že pokud by došlo ke snížení daně spotřební daně, zcela ji promítnou do ceny nafty na stojanech.
„Máme prostor téměř tři koruny na snížení spotřební daně proti limitu v Evropské unii,“ připomíná. Povolný.