Soukromí dopravci budou moci provozovat rychlíky
Úspory v řádu až desítek milionů korun si slibuje stát od konkurence mezi provozovateli rychlíků na vybraných železničních tratích. Rychlíky dosud provozovaly České dráhy. Stát se ale rozhodl přenést konkurenci i sem. Zatím vybral dvě tratě - z Plzně do Mostu a z Liberce do Pardubic.
Zájemci jsou kromě Českých drah další dva - Connex a Viamont. První nabídky podle ministra dopravy Milana Šimonovského ukázaly, že je možné provozovat rychlíky levněji a kvalitněji, než to původně nabízely České dráhy.
"Nabízejí lepší kvalitu, modernější vlakové soupravy, to znamená větší atraktivitu pro cestující, a nabízejí menší ztrátu z provozování této dopravy, což je vlastně úspora státu, a ta úspora je v desítkách milionů korun. Je to v porovnání ke standardní nabídce Českých drah," upřesnil Šimonovský
Ministerstvo teď všechny tři účastníky řízení vyzve k přehodnocení, tedy případně zlepšení jejich nabídek. A vítěze vybere až v druhém kole. Podobným způsobem hodlá stát vybírat v budoucnu i provozovatele veřejné dopravy na dalších rychlíkových tratích.
Podle vrchního ředitele úseku silniční a veřejné dopravy ministerstva Miroslava Zeleného není jediným kritériem cena, ale i to, aby cena odpovídala poskytnuté kvalitě." To znamená, že zatím to naše vyhodnocení nabídek, které máme k dispozici, bylo pro nás pozitivní informací, ale cítíme tam určité rezervy. Proto jsme se rozhodli ještě zkusit druhé kolo, aby dopravci zvážili, kde jsou ještě schopni zlepšit služby a případně ušetřit peníze," dodal.