Stále více lidí nakupuje přes internet. Řada z nich si stěžuje na Českou poštu

Lidí nakupujících přes internet výrazně přibývá. Podle údajů za loňský rok se tržby tuzemských internetových obchodů zvýšily zhruba o 15 procent, na 52 miliard korun. Většina nakupujících je ve věku mezi 25 a 35 lety. Jen asi pět procent Čechů, kteří mají přístup k internetu, alespoň jednou nezkusilo touto cestou nakupovat.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kabel s připojením na internet; počítač

Kabel s připojením na internet; počítač | Zdroj: Reuters

„Je těžké definovat, kdo je prodejce a má – dá se říct – plnohodnotný byznys, protože na internetu v dnešní době mohou nabízet zboží všichni, i malí živnostníci jako formu přivýdělku. Ale evidujeme až dvacet tisíc podobných transakčních webů,“ upřesňuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, který dnes statistiku novinářům prezentoval.

Nákupy z ciziny podle něj naopak představují jen malou část celkového objemu provedených transakcí – zhruba do pěti procent. Vývoj internetového nakupování sleduje Asociace kontinuálně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a ředitel odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac mluvili o trendu nákupů přes internet

Lidé přes internet nejvíce nakupují výpočetní techniku, elektroniku, knihy, dětské hračky nebo potřeby pro domácnost, zahradu a volný čas. Své místo si ale získalo i oblečení, přestože ho není možné vyzkoušet, dodává Vetyška.

„V dnešní době je velký tlak na cenu a na internetu zákazníci seženou toto zboží levněji. Takže i oblečení, obuv nakupují,“ říká.

Růst zisků internetových obchodů je prý zapříčiněn především rozmachem mobilního internetu. Zákazník si tak může přímo v obchodě zkontrolovat, říká Vetyška, jestli se zboží na internetu neprodává za nižší ceny, a potom ho objednat.

„Letos na českém trhu čekáme určitou konsolidaci co se týče počtu e-shopů, čekáme, že mobilní internet bude mít rozmach ještě směrem k přímému nakupování, to znamená nejenom ke zkoumání ceny a parametrů, a čekáme ještě větší rozmach právě nákupu těchto zařízení,“ nastiňuje další vývoj.

Stížnosti na doručovatele České pošty

Podle statistiky za loňský rok ale celých 60 procent prodejců upozornilo na stížnosti zákazníků na problémy s doručením zboží v případě, že využili služeb České pošty. Asociace se pak zabývala, jestli se jednalo o stížnosti podložené.

„Prošetřovali jsme především stížnosti na takzvané nedoručování, i když jsem doma. Na takový ten případ, kdy doručovatel hodí lísteček do poštovní schránky s informací ,nebyl zastižen‘, a přitom nahoře v bytě jste vy nebo manželka na mateřské. Takže toto jsme prošetřovali a jedná se opravdu o nešvar, o chyby jednotlivců České pošty,“ dodává Vetyška.

Nad údajem o počtu nespokojených zákazníků se pozastavuje ředitel odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac.

„Pošta ročně přepraví několik desítek milionů balíků a ve zprávě se přímo uvádí, že 60 procent prodejců mělo několikrát za rok špatnou zkušenost. Co je to několikrát, když to vztáhneme k tomu velkému číslu? Já se nebráním kritice, samozřejmě se občas stane, že některý liknavý doručovatel opravdu nezazvoní a balík nepředá,“ říká s tím, že zprávu Asociace pro elektronickou komerci naopak považuje za vynikající vysvědčení pro Českou poštu.

zavřená pošta | Foto: Eva Odstrčilová

Balíkový trh už je podle něj dlouhá léta plně konkurenčním prostředím. „Způsob dopravy nevolí přeci internetový obchod, ale volí si ho zákazník. A jestli naprostá většina zákazníků volí pro dopravu Českou poštu, a přitom má opravdu na výběr, tak co víc si může Česká pošta přát,“ dodává.

Pokud si lidé stěžují, že neodešli z domova a přesto ve schránce našli výzvu o doručení zásilky, je potřeba si také uvědomit, pokračuje Mravinac, že lístek se do schránky vhazuje až den po pokusu zásilku doručit.

Přesto přiznává, že mezi zhruba 13 tisíci doručovateli jistě existuje určité procento zaměstnanců, kteří neplní své povinnosti poctivě.

„Jestliže se s tím někdo setká, tak v každém případě by bylo dobře, aby to oznámil na nejbližší poště. Aby si prostě nechal zavolat vedoucí a řekl – ,Nejsem spokojený. Prokazatelně jsem byl doma. Mám tady oznámení. Viděl jsem třeba auto, jak skutečně projelo kolem.‘“ uzavírá Mravinac.

Kristina Winklerová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme