V Paříži proběhl desátý ročník česko-francouzského filmového festivalu. Představil společné projekty

Paříž hostí už desátý ročník česko-slovenského filmového festivalu Czech In. Diváci viděli například snímek Amerika natočený podle nedokončeného románu Franze Kafky nebo film Anna is missing o influencerce Anně a nebezpečí na sociálních sítích. Filmaři na festivalu představili také nové projekty připravované ve spolupráci s francouzskými producenty. Jedním z nich je celovečerní snímek Antonie.

Od stálého zpravodaje Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Paříž hostí už desátý ročník česko-slovenského filmového festivalu Czech In

Paříž hostí už desátý ročník česko-slovenského filmového festivalu Czech In | Foto: Czech In Film Festival

Antonie, Anton a Soňa. Tříčlenná rodina žijící v panelovém sídlišti na severu Čech. Anton je flákač a propadá drogám. Kvůli rodině si najde v práci v supermarketu, ze které ho ale vyhodí. Soňa proto odjíždí na několik měsíců do Francie vydělat peníze tancováním u tyče. Péče o malou dceru zůstává na Antonovi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Filmaři na česko-francouzském filmovém festivalu Czech-in představili několik připravovaných snímků, mezi nimi například film o Janu Amosovi Komenském

„Ve chvíli, kdy jsem se stala matkou, tak jsem pochopila, že konzervativní role, co má dělat muž jako otec a co má dělat žena jako matka, stále existují velmi pevně ve společnosti. Je těžké je bořit,“ říká Rozálie Kohoutová, která je režisérkou připravovaného snímku Antonie, který na letošním festivalu v Karlových Varech dostal cenu Eurimages.

Na snímku spolupracuje i s francouzskými producenty, kteří potvrzují, že tradiční rozdělení rodinných rolí je i ve Francii stále pevně zakořeněné.

Válečný zpravodaj získal ve Varšavě cenu za Nejlepší dokument. Vypráví o reportérovi Českého rozhlasu

Číst článek

„Ten příběh je úžasný a je platný pro všechny Evropany. Například v Německu, Nizozemsku nebo ve Švédsku jsou v tomto ohledu výrazně napřed před Francií,“ popisuje Joel Farges z francouzské produkční firmy Kolam.

S českými filmaři ho pojí přátelské pouto, Československo totiž bylo první zemí, která ho jako mladého tvůrce pozvala na filmový festival.

V roce 1968, ještě před vpádem vojsk varšavské smlouvy, Československo podepsalo s Francii bilaterální dohodu o filmových koprodukcích. Ta mimo jiné upravuje finanční zapojení filmařů na společných projektech. Po rozpadu Československa se smlouva sice aktualizovala, ale nepřinesla výraznější oživění filmové spolupráce mezi Českem a Francií.

Spisovatelka Lenka Horňáková-Civade a režisér Václav Kadrnka | Foto: Martin Balucha | Zdroj: Český rozhlas

Podle některých tvůrců by pomohl podpis nové česko-francouzské filmové smlouvy.
„To není jen ta ekonomická, ale i kulturní stránka věci. Chybí tu obeznámenost s českou současnou kinematografií,“ říká režisér Václav Kadrnka, který získal kontakty ve Francii i díky dokumentárnímu filmu Československá pohádka o Československé nové vlně.

Představa francouzského filmového průmyslu je taková, že kdysi se u nás dělaly světové filmy. Je potom velká nostalgie a dneska to tak není. Dnes se ty světové filmy dělají v Rumunsku. Ale to není pravda. I dnes u nás vznikají pozoruhodné, světově proslulé filmy, ale ty se tu nepromítají. Je velmi těžké ve Francii dostat distribuci,“ dodává.

Obnovení úzké spolupráce

Kadrnka s Francouzi spolupracuje i na novém snímku Panna Sofia o Janu Amosovi Komenském, který by chtěl začít točit příští rok. Scénář k tomuto filmu napsala spisovatelka Lenka Horňákova-Civade.

„Zcela upřímně Komenský zůstává slavným neznámým. Jeho duchovní až mystický svět zůstává trochu uzavřený francouzskému karteziánskému přístupu k životu,“ dodává spisovatelka.

Stačí dobrý příběh, dvě postavy, jedna lokace a dá se za to i vyhrát Oscar, říkají ocenění mladí filmaři

Číst článek

Bilaterální smlouvy o filmových koprodukcích s Francii v posledních letech podepsaly i některé unijní země jako třeba Řecko nebo Irsko. V roce 2002 novou filmovou smlouvu s Franci podepsal Izrael. Podle izraelského filmového kritika Ariela Schweitzera tato smlouva znovu nastartovala francouzsko-izraelskou spolupráci, vlila peníze do izraelského filmu a otevřela izraelským tvůrcům dveře na francouzské filmové festivaly.

„Izraelské filmy měly v posledních letech velké zastoupení na festivalu v Cannes. A když máte otevřené dveře tam, tak se vám otevírají i další filmové festivaly a komerční distribuce. Díky tomu se izraelské filmy dostávají do celého světa. Navíc tato koprodukční dohoda s Francií přispěla k vzniku nové generace filmařů,“ vysvětluje Schweitzer.

Ředitelka filmového festivalu Czech in v Paříži Markéta Hodoušková a velvyslanec ve Francii Jaroslav Kurfürst | Foto: Markéta Hodoušková

Podle ředitelky česko-slovenského filmového festivalu Czech In v Paříži Markéty Hodouškové by nová koprodukční smlouva s Francií pomohla českým filmařům ve vlastní tvorbě.

„My jsme známí jako dobrá destinace na produkování filmů exekutivně. Pomáháme u nás zahraničním filmařům, aby u nás dělali krásné filmy. Ale co se týká pomoci našim filmařům vytvářet společné projekty například s Francií, je trošku upozaděno,“ doplňuje Hodoušková.

Podle ní by nová filmová smlouva mezi Francii a Českem mohla obnovit úzkou spolupráci filmařů z dob francouzské a československé nové vlny.

Martin Balucha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme