Ruskou televizi Dožď odpojují, může za to otázka o Leningradu

Ve velkých nesnázích se ocitla ruská velmi populární - ale režimu hodně nepříjemná - internetová televize Dožď. Ta totiž v pondělí, kdy se slavilo 70. výročí konce leningradské blokády, přišla s anketní otázkou. Ptala se, jestli nebylo lepší město vydat Němcům a zachránit tak statisíce životů. Reakce na televizní anketu byla okamžitá a velmi rozhněvaná. Televize se musela oficiálně omluvit, ale přesto jí hrozí velmi neblahé důsledky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Osobní počítač (ilustr. foto) | Foto: Prokop Havel

Po zveřejnění otázky se rozruch spustil na politické scéně i u široké veřejnosti.

„Kolegové šlápli vedle. Skoro bych si vsadil, že to museli být ti mladší a nejmladší. Nebyli to zřejmě lidé, kteří si byli vědomi toho leningradského mýtu,“ říká ke kauze komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák a vysvětluje:

„To je věc, která je – alespoň zatím, dokud žijí svědci blokády – posvátná, a položit takovou otázku je přímo svatokrádežné. Právě proto vznikl takový poprask nejen na politické scéně.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech televize Dožď mluvil na Radiožurnálu komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák

Například ve Státní dumě z toho důvodu považovali někteří politici omluvu ředitelky televize i šéfredaktora za nedostatečnou.

„Jak státní orgány, tak prostí Leningraďané i dnešní správa Petrohradu vyvolali prokurátorské šetření, aby se ukázalo, zda televize nepřestoupila nějaký zákon,“ podotýká Dvořák.

Manažeři televize jsou přesvědčeni, že zákon neporušili. Televize už ale pociťuje výsledky. Vysílání bylo zajišťováno přes několik soukromých internetových sítí a přes jednu státní. Právě ta ji okamžitě odpojila.

„A zdá se, že televize Dožď je odpojována i v některých velkých ruských městech, to je pro její manažery velmi nedobrá zpráva,“ dodává Dvořák.

Televize Dožď vznikla v roce 2010 a sama sebe inzerovala jako optimistický televizní kanál. Byla však od počátku politicky velmi nesmlouvavá, tvrdě kritizovala režim zejména po parlamentních volbách v roce 2011 a po prezidentských volbách na jaře 2012.

Přestože existuje teprve čtvrtý rok, okamžitě se dostala do hledáčku státní moci. „Je to velmi citlivá věc. Televize nebude zcela jistě zavřena před olympiádou, ale po olympiádě se rozhodne, jak tvrdá vůči ní státní moc bude,“ uzavírá Libor Dvořák.

Blokáda Leningradu | Foto: ČTK

Helena Šulcová, Libor Dvořák, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme