Před 50 lety Beatles uchvátili USA. Průvan v šoubyznysu, hodnotili odborníci

Téměř na den přesně před 50 lety se v americkém televizním vysílání poprvé objevila jedna z nejslavnějších hudebních skupin na světě. V populární show Eda Sullivena zahráli Beatles. V pořadu se objevili několikrát, což jim přineslo miliony dolarů. Zbylí dva členové stále vydělávají velké peníze, i když dávno nehrají.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Objevené fotografie Beatles (1963–1964) – Kicking Back | Foto: Národní muzeum Praha, Paul Berriff

Americký bavič a moderátor Ed Sullivan uvedl britské Beatles ve své show 9. února 1964. V jeho pořadu vystoupila během roku kapela čtyř mladíků z Liverpoolu celkem třikrát. Dohromady si za to vydělali 10 milionů dolarů.

Beatles přijeli do Ameriky v době, kdy už byli slavní. Přitahovali masivní publikum jako magnet. Na jejich první vystoupení za oceánem se dívalo 73 milionů diváků. Oproti jiným kapelám byli v naprosto jiné roli. V rozhovoru s Davidem Lattermanem se o tom před časem zmínil i jeden z členů kapely Beatles - Paul McCartney:

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak ve světě byznysu funguje značka Beatles, zjišťoval redaktor Jan Beneš

„Byli jsme velmi populární v Liverpoolu a v celé Anglii. A to bylo v době, kdy jsme přijeli sem, do Ameriky. Takže když jsme trávili jarní prázdniny v Miami, lidé nás znali. Užívali jsme si pláže, holky - však víte.“

Nejenom v Evropě, ale i v Americe bylo vlivným lidem z šoubyznysu hned jasné, že se zrodil fenomén, který do té doby neměl mezi kapelami obdoby. Podle odborníků začali téměř okamžitě, kdy se stali slavnými, fungovat jako obchodní značka.

Analytici říkají, že finanční dopad Beatles je větší, než měl nebo má kterýkoli jiný umělec na světě. A jak říká hudební publicista Karel Veselý, není to jenom díky prodeji alb. Podle něj slavné kapely fungují na trhu podobně jako značky u spotřebního zboží:

„Pěkným příkladem toho, jak fungují značky v dnešním popu, jsou U2 nebo Madona, jejichž poslední desky byly v podstatě komerčními propadáky, ale následná turné lámaly rekordy prodejnosti lístků. Tam právě zafungoval ten jejich brand, který je už v podstatě odtržený od nějaké umělecké reality.“

The Beatles (1964) | Foto: zdroj: Library of Congress, Wikimedia, public domain, Agentura United Press International

Od roku 1964 prodali Beatles celosvětově přes 600 milionů desek. Na americkém trhu byli dokonce úspěšnější než Elvis Presley. Brouci tam dokázali dostat na pulty obchodů 177 milionů alb, král rokenrolu zhruba o 30 milionů kusů méně.

Podle odborníků byli Beatles doslova průvanem ve světovém šoubyznysu. Vydavatelská společnost Apple Corps je označila za jednu z nejinovativnějších kapel v hudebním průmyslu v historii. Podle hudebního publicisty Ondřeje Konráda byl tehdy gramofonový průmysl připravený na to, aby se pořádně rozhýbal:

„Ale přeci jenom se to pořád teprve rozvíjelo. Beatles přišli do šťastné doby, která navíc byla šťastná po mnoha stránkách, protože 15 let po válce se svět podstatně víc uvolňoval, začala padat určitá společenská tabu. Ale nebyli to samozřejmě jen oni sami, ale snažili se o to i ty firmy. To všechno byla otázka marketingu.“

Beatles natočili svoje poslední album v roce 1969. O jedenáct let později byl zastřelen John Lennon a o dalších 21 let zemřel kytarista George Harrison. I přesto oba nadále vydělávali na prodejích desek. Kdyby žili, přišli by si na obrovské jmění. John Lennon by jenom na prodeji podle CNBC získal 12 milionů dolarů, George Harrison zhruba 6 milionů.

Další dva členové - Paul McCartney a Ringo Star - těžili z živých vystoupení a vydávání sólových alb. Jmění Ringo Stara se odhaduje na 300 milionů dolarů, což z něho dělá nejbohatšího bubeníka na světě. Majetek Paula McCarneyho dosahuje 800 milionů dolarů.

The Beatles | Foto: ČTK

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme