SZPI chce k Potravinám na pranýři přilákat mladší čtenáře. I díky facebooku
Mladí lidé a senioři se podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) nejméně zajímají o složení a původ potravin, které jedí. Inspekce už provozuje webové stránky Potraviny na pranýři. Mladé uživatele internetu chce lákat k zájmu o závadné či falšované potraviny i na informace na facebooku.
Podle průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) si přibližně čtvrtina zákazníků aktivně vyhledává informace o potravinách. Zajímá je jejich složení a původ.
Většinou jde o lidi středního věku, kteří si jsou ochotni za kvalitnější potraviny připlatit. Naopak menší zájem o jakost mají starší lidé a mladí do 24 let. Právě ty mladé chce inspekce přitáhnout.
O projektu Státní zemědělské a potravinářské inspekce mluvila redaktorka Jitka Hanžlová
„Proto jsme se rozhodli udělat vstřícný krok vůči této sociodemografické skupině, abychom komunikovali jazykem a způsobem, který je těmto lidem vlastní,“ vysvětlil mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
Facebookový profil Potraviny na pranýři už funguje několik let neoficiálně z iniciativy zaměstnanců SZPI, nově má být aktivnější a obsahovat všechny nejnovější informace. Má být také oboustrannou komunikační platformou. „Budeme vyzývat spotřebitele k diskusi, aby se tázali a my zprostředkovali informace, ke kterým by se jinak nedostali,“ dodal mluvčí SZPI.
Kontroly SZPI: Mezi potravinářskými komoditami zjistila SZPI nejvyšší podíl závadných šarží u čokolád a cukrovinek, kde požadavkům legislativy nevyhovělo 75 % odebraných vzorků, následuje segment medů a dehydratovaných výrobků s 53 % nevyhovujících šarží a u čerstvého ovoce, kde inspekce konstatovala nevyhovující parametry u 44 % hodnocených šarží.
Zatím inspekce zveřejňovala výsledky kontrol na webu. Od roku 2012 existuje stejnojmenný portál s názvem Potraviny na pranýři. Podle Pavla Kopřivy je to vlastně taková databáze.
„Spotřebitelé si tam mohou vyhledávat informace o nejakostních, falšovaných a nebezpečných potravinách,“ popsal Kopřiva.
Zveřejněné informace jsou velmi podrobné, inspektoři uvádějí název produktu, výrobce, místo prodeje i identifikaci konkrétní šarže.
I kvůli špatným výsledkům některých supermarketů podle průzkumu SZPI stále více lidí chodí nakupovat do menších obchodů.