Část starého mostu z Brandýsa nad Labem skončila v Národním technickém muzeu

Silniční železný most přes Labe v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi je minulostí. Právě dnes oficiálně končí jeho demolice. I přes to, že se někteří brandýští obyvatelé snažili jedinečnou industriální památku zachránit, nepovedlo se jim to. Útěchou jim může být, že alespoň část této stavby skončila v muzeu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Brandýs nad Labem - zabezpečená podpěra nýtovaného mostu

Brandýs nad Labem - zabezpečená podpěra nýtovaného mostu | Foto: Pavel Pavlas

V depozitáři Národního technického muzea skončily dvě části takzvané příhradové konstrukce, které dohromady vážily zhruba dvě půl tuny.

Čím byl brandýský most jedinečný, řekl Českému rozhlasu projektant nosných konstrukcí Václav Jandáček:

Přehrát

00:00 / 00:00

Část starého mostu z Brandýsa nad Labem skončila v Národním technickém muzeu

„Je plně nýtovaný, je plně z profilů, které se tehdy užívaly, to znamená většinou to byly velké úhelníky a ploché válcované pásy.“

V době, kdy most vznikal, byl velmi moderní. „Velmi jednoduchým způsobem vytváří dva prosté nosníky a poprvé vytváří to, co do dneška na mostech používáme, to znamená systém podélníků, příčníků a hlavního nosníku,“ vysvětlil Jandáček.

Části brandýského mostu budou nejprve v muzeu zkoumat odborníci a zhruba v roce 2015 by se tyto fragmenty měly stát součástí expozice vznikajícího Centra stavitelského dědictví v Plasích.

To, že část původního mostu skončila v muzeu, potěšilo nejen obyvatele, kteří byli proti jeho bourání, ale i starostu města Ondřeje Přenosila, který naopak demolici podporoval.

„Kdyby most byl vyhlášen památkou, tak by měl být v podobě, v jaké byl původně postaven, což by znamenal ubourat lávky pro pěší, které tam byly přidělávány v 60. letech, a pak takový úzký most je pro dopravu a pěší absolutně nevyhovující,“ připomněl starosta.

Nový most přes Labe v Brandýse nad Labem bude betonový a měl by stát 216 milionů korun.

Pavel Pavlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme