Do brněnského centra Pavlač si chodí pro pomoc děti ze sociálně vyloučených lokalit

Prosadit se v životě není nebo nebylo lehké pro nikoho z nás. Představte si ale, že startovní čáru máte jako dítě oproti vašim vrstevníkům posunutou o velký kus dozadu jen proto, že vyrůstáte v sociálně znevýhodněné rodině. Právě takovým dětem v letošním školním roce pomáhá brněnské centrum Ratolest v rámci projektu Najdi svou cestu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studenti (ilustrační foto)

Studenti (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Třináctiletá Helena chodila do Nízkoprahového centra Pavlač na doučování. Aby probíranou látku zvládla, potřebuje individuálnější přístup než ve škole.

„Já jsem sem chodívala na doučování, pondělí, středa, čtvrtek. Potom jsem se učila sama doma. Dělala jsem reparát z angličtiny a zvládla jsem to, takže jsem postoupila do šesté. Když se učím sama doma, nejde mi to, tak vždycky přijdu sem a tady mi pomůžou. Jednou bych chtěla být pokladní,“ zasní se Helena.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Zuzany Plíškové z centra Pavlač, kde pomáhají dětem ze sociálně vyloučených lokalit

„Docela často řeším problémy se čtením, to dětem dělá dost problémy, ale Borsalinovi zrovna ne. Jinak ještě docela řeším data, kolikátého je, jestli je podzim, jaro a tak. Jinak děti, které sem chodí, jsou docela v pohodě, ty se snaží,“ chválí Eva Lazarová přístup dětí, které k ní na doučování dochází.

Řada problémů při učení plyne už ze špatného startu. I chybějící docházka do mateřské školy může mít totiž zásadní vliv na úspěch ve škole. Děti z vyloučených lokalit školky často vůbec nenavštěvují, a klub proto pořádá i programy pro předškoláky a jejich rodiče. Zanedbané základní znalosti a dovednosti už se pak těžko dohánějí, připouští ředitelka centra Pavlač Věra Růžičková.

„To je právě příklad jedné klientky, která k nám chodila na doučování. Měla mít reparát z angličtiny a měla se na něj umět i anglicky hodiny. Což bylo velmi těžké, protože neuměla pořádně ani hodiny v češtině. A tam už se potom ty problémy kupí, děcka to nebaví a potom do té školy nechodí.“

Počítačové dovednosti

Další oblast, které se pracovníci centra věnují, je rozvoj počítačových dovedností. Až 80 procent klientů totiž doma počítač nemá, přitom v současnosti je schopnost tento přístroj ovládat nezbytností.

„S mladšími dětmi se soustředíme především na základní ovládání počítače. Potom u těch starších už se zaměřujeme na pokročilejší vyhledávání, aby si byli schopni vyhledat pracovní nabídky, nabídky bydlení, aby byli schopni na ně odpovědět, a potom hodně na práci s e-mailovou schránkou,“ dodává lektorka Dana Lišková.

Klub Pavlač nabízí dětem ze sociálně vyloučených lokalit v Brně i kariérní poradenství. Za klienty docházejí jeho pracovníci i domů v rámci terénní práce.

Zuzana Plíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme