Soud začne řešit vlakové neštěstí ve Studénce
V Ostravě dnes začíná ostře sledovaný proces, který má objasnit tragické vlakové neštěstí ve Studénce. Státní zástupce posadil na lavici obžalovaných desítku lidí, převážně ze stavebních firem. V srpnu roku 2008 narazil mezinárodní rychlík Comenius do zřícené mostní konstrukce, zemřelo osm lidí, desítky dalších se zranily.
Havárii mostu způsobila podle policistů série závažných zanedbání a nedostatků stavebníků. Chyby našli už v samotném projektu. Zvolený technologický postup označili znalci za nedostatečný.
„Mezi mostní konstrukcí a podpěrnou konstrukcí byly vložené dřevěné podložky. Moje laická reakce byla, že nevěřím svým očím. Je velmi neobvyklé, aby mezi dvě ocelové konstrukce byly vložené dřevěné podložky, navíc nepravidelného tvaru a to i s ohledem na hmotnost mostu, která byla 363 tun,“ řekl vyšetřovatel případu Jiří Jícha.
Těsně před procesem vytáhli právníci stavebních firem nový posudek. Advokát společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš tvrdí, že vlak neměl na trati co dělat.
„Traťová kolej měla být vyloučena z provozu nebo měla být učiněna taková technická opatření, aby výstavba mostu byla bezpečná. Bez ohrožení provozu na trati a v souladu s předpisy. Podstatou celé problematiky je, že vlak tam neměl co dělat, vlaku plně nefungovaly brzdy a vlak měl jet srovnatelnou rychlostí, jakou se jezdí v jiných typech staveb,“ uvedl Ondruš.
Už teď je jisté, že se přelíčení změní v boj znalců. První fázi procesu má soudce Jaromír Pšenica naplánovanou do konce června.