Dopravní policisté slaví 100 let, ‚pendrekem‘ poprvé řídili křižovatku na Václavském náměstí

Čechoslováci začali po první světové válce měnit kočáry za auta. A do chaosu na silnicích se poprvé musel vložit strážník. Bylo pošmourné ráno, když se před sto lety roku 1919 začal dopravní strážník poprvé v Československu rozmachovat s obuškem v ruce.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní strážník na Václavském náměstí na křižovatce Vodičkova a Jindřišská ulice (pohled do Jindřišské). Fotografie z roku 1932 | Zdroj: ČTK

Vprostřed rušné křižovatky ulice Na Příkopech a spodní části Václavského náměstí v Praze jako dirigent řídil dopravu kolem. Přesně před 100 lety tak vznikla dopravní policie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní policie slaví 100 let, řídit křižovatku se učí ještě dnes. Natáčel Matěj Skalický

„Bylo to nevlídné ráno 2. září 1919, kdy se tady nakupily davy Pražáků, kteří s úžasem koukali na člověka, který v neobvyklé nové černé uniformě s neobvyklou helmicí a se stříbrným odznáčkem na prsou dával zvláštními gesty pokyny chodcům, jezdcům a řidičům, jak se mají chovat na silnici,“ popisuje pro Radiožurnál Marcela Machutová, ředitelka policejního muzea.

„Ukazoval a dával směr obuškem. Pražáci, jak na něj koukali a bylo jim to divné, tak tomu začali říkat pendrek. Od té doby se tomu tak říká,“ dodává.

Ač se mu na prsou skvěl štítek s nápisem dopravní stráž, neměl o autoritu vůbec postaráno. Tehdejší řidiči, vozkové, cyklisté i chodci byly zvyklí využívat ulice dle vlastního uvážení, mnohdy vládlo právo silnějšího, a tak prosadit pravidla nebylo vůbec snadné. Běžné byly rvačky mezi kočími, zaznamenány jsou i případy napadení dopravního strážníka.

Česko otestuje nové semafory. Blikající zelenou si jako první vyzkoušejí řidiči v Břeclavi

Číst článek

Dopravního policistu uprostřed křižovatky potkáte i v současnosti, třeba při hustém provozu v místě, kde přestaly fungovat semafory. „I dnes mohou nastat situace, kdy policista musí řídit provoz,“ potvrzuje zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.

„Pokud se budeme bavit o řízení křižovatek, tak to je dnes samozřejmě i díky nástupu moderních technologií okrajovou záležitostí. Ale probíhá vzdělávání v rámci odborné přípravy nově nastupujících policistů nebo v rámci přímého výkonu služby," popisuje.

„Dokonce máme každý rok celorepublikovou soutěž dopravních policistů. Jedním z hodnotících kritérií je řízení křižovatky a schopnost obsluhovat ji tak, aby tam byl plynulý provoz,“ dodává.

Pokud je k řidičům dopravní policista zády, máte vždy červenou. Ostatní povely jsou složitější, a kdo si je z autoškoly nepamatuje, najde je na stránkách policie.

Dopravní policisté při řízení dopravy na křižovatce Mileta v Hradci Králové | Foto: Martin Veselý/MAFRA | Zdroj: Profimedia

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme