Dopravní policisté slaví 100 let, ‚pendrekem‘ poprvé řídili křižovatku na Václavském náměstí

Čechoslováci začali po první světové válce měnit kočáry za auta. A do chaosu na silnicích se poprvé musel vložit strážník. Bylo pošmourné ráno, když se před sto lety roku 1919 začal dopravní strážník poprvé v Československu rozmachovat s obuškem v ruce.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní strážník na Václavském náměstí na křižovatce Vodičkova a Jindřišská ulice (pohled do Jindřišské). Fotografie z roku 1932

Dopravní strážník na Václavském náměstí na křižovatce Vodičkova a Jindřišská ulice (pohled do Jindřišské). Fotografie z roku 1932 | Zdroj: ČTK

Vprostřed rušné křižovatky ulice Na Příkopech a spodní části Václavského náměstí v Praze jako dirigent řídil dopravu kolem. Přesně před 100 lety tak vznikla dopravní policie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní policie slaví 100 let, řídit křižovatku se učí ještě dnes. Natáčel Matěj Skalický

„Bylo to nevlídné ráno 2. září 1919, kdy se tady nakupily davy Pražáků, kteří s úžasem koukali na člověka, který v neobvyklé nové černé uniformě s neobvyklou helmicí a se stříbrným odznáčkem na prsou dával zvláštními gesty pokyny chodcům, jezdcům a řidičům, jak se mají chovat na silnici,“ popisuje pro Radiožurnál Marcela Machutová, ředitelka policejního muzea.

„Ukazoval a dával směr obuškem. Pražáci, jak na něj koukali a bylo jim to divné, tak tomu začali říkat pendrek. Od té doby se tomu tak říká,“ dodává.

Ač se mu na prsou skvěl štítek s nápisem dopravní stráž, neměl o autoritu vůbec postaráno. Tehdejší řidiči, vozkové, cyklisté i chodci byly zvyklí využívat ulice dle vlastního uvážení, mnohdy vládlo právo silnějšího, a tak prosadit pravidla nebylo vůbec snadné. Běžné byly rvačky mezi kočími, zaznamenány jsou i případy napadení dopravního strážníka.

Česko otestuje nové semafory. Blikající zelenou si jako první vyzkoušejí řidiči v Břeclavi

Číst článek

Dopravního policistu uprostřed křižovatky potkáte i v současnosti, třeba při hustém provozu v místě, kde přestaly fungovat semafory. „I dnes mohou nastat situace, kdy policista musí řídit provoz,“ potvrzuje zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.

„Pokud se budeme bavit o řízení křižovatek, tak to je dnes samozřejmě i díky nástupu moderních technologií okrajovou záležitostí. Ale probíhá vzdělávání v rámci odborné přípravy nově nastupujících policistů nebo v rámci přímého výkonu služby," popisuje.

„Dokonce máme každý rok celorepublikovou soutěž dopravních policistů. Jedním z hodnotících kritérií je řízení křižovatky a schopnost obsluhovat ji tak, aby tam byl plynulý provoz,“ dodává.

Pokud je k řidičům dopravní policista zády, máte vždy červenou. Ostatní povely jsou složitější, a kdo si je z autoškoly nepamatuje, najde je na stránkách policie.

Dopravní policisté při řízení dopravy na křižovatce Mileta v Hradci Králové | Foto: Martin Veselý/MAFRA | Zdroj: Profimedia

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme